Transplantace buněk chrupavky proti osteoartróze

Aktuality |

Nová metoda spočívá v odebrání buněk z chrupavky z nemocného kloubu pacienta, jejich namnožení v laboratoři a poté přenesení zpět do kloubu.

Novou metodu pro zmírnění a zpomalení osteoartrózy vyvinuli vědci z Ortopedické kliniky a Ústavu biofyziky 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v týmu pod vedením docenta Evžena Amlera a doc. Milana Handla. Postup podle něj může zlepšit stav kloubů.

Metoda spočívá v odebrání buněk z chrupavky z nemocného kloubu pacienta, jejich namnožení v laboratoři a poté přenesení zpět do kloubu. Buňky chrupavky – chondrocyty – totiž v těle ztrácejí v dospělosti schopnost se množit a vědcům se podařilo tuto schopnost buněk uměle „vrátit“. Po získání dostatečného množství se buňky umístí do speciální hmoty a transplantují se zpět do nemocného kloubu.

Ta slouží jako „nosič“ a je důležitá pro ochranu chondrocytů, které jsou velmi křehké. Umožňuje jim, aby si znovu vytvořily vlastní přirozené prostředí (mimobuněčnou hmotu, ve které jsou a tvoří tak zdravou chrupavku) a chrupavka se celá obnovila. Výhodou je, že pacientovi jsou transplantovány jeho vlastní buňky, takže nehrozí negativní imunitní reakce organismu.

Speciální hmota, ve které jsou buňky transplantovány, se po vytvoření mimobuněčné hmoty sama vstřebá. Celý proces od odebrání po transplantaci trvá zhruba tři týdny a po operaci se chrupavka obnovuje poměrně rychle. První operace proběhly před dvěma lety a podle docenta Amlera jsou pacienti v pořádku.

Poškozování chrupavky je obvyklé například u lidí, kteří vrcholově sportují, nebo po úrazech. Souvisí také s věkem a přirozeným opotřebováním kloubů. Výhodou metody podle docenta Amlera je, že ji lze aplikovat i v poměrně vysokých stádiích osteoartrózy, kdy v exponovaném místě kloubu prakticky žádná chrupavka není (chrupavka totiž zůstává v místech kloubu, která nejsou zatěžována tolik).

Ovšem tento postup má své omezení, a to věkem pacienta, zhruba do 40 až 45 let. K úspěšnému procesu je totiž zapotřebí namnožit odebrané buňky v koncentraci zhruba devět miliónů buněk/ml. U starších pacientů se nedaří namnožit takový počet, který je k transplantaci žádoucí. Proto tým docenta Amlera pracuje ještě na jiném postupu, který využívá kmenových buněk.

V současné době probíhají preklinické zkoušky, a pokud budou výsledky dobré, pustí se i do zkoušek klinických.

Zdroj: Převzato ze zpravodaje společnosti Česká hlava