Češi nejsou geneticky Slované, spíše jsou někde mezi Východem a Západem

Aktuality |

Od roku 2006 bylo prováděno výzkumným oddělením laboratoře Genomac genetické mapování otcovských linií v české a moravské mužské populaci. Jednalo se o doposud nejrozsáhlejší mapování v České republice, jehož cílem bylo získat co nejobsáhlejší anonymní soubor mužských genetických profilů.

***tisková zpráva společnosti Genomac

V rámci prezentovaného výzkumu bylo analyzováno téměř 2000 nepříbuzných genetických profilů z různých regionů České republiky, jejichž nositelé dali souhlas s využitím pro genetický výzkum.

Mgr. Jan Zástěra, vedoucí projektu GenoGraf a hlavní autor článku říká: „Výsledky našeho výzkumu ukázaly, že Českou republiku a její obyvatelstvo je možné charakterizovat jako geografický a současně i genetický střed Evropy. Potvrdili jsme předchozí domněnku, že naše populace je rozdělena mezi dvě hlavní linie původu: Východoevropskou a Západoevropskou.“ Ředitel společnosti Genomac RNDr. Marek Minárik k tomu dodává: „Musíme konstatovat, že klasický pohled na Čechy coby výhradně slovanský národ zcela neodpovídá realitě. Současně jsme vyvrátili i další klišé, když jsme experimentálně ověřili, že mezi mužskými obyvateli jednotlivých českých a moravských krajů nejsou z hlediska genetiky žádné měřitelné rozdíly.“

Výsledky publikované v dubnovém vydání prestižního časopisu „Forensic Science International: Genetics“ mohou významně přispět i v oblasti kriminalistické DNA analýzy. „Článek mapuje na velkém populačním vzorku frekvence výskytu jednotlivých mikrosatelitových znaků na chromozomu Y v naší populaci. Publikovaná data mají význam nejen pro genealogické bádání, ale hlavně pro forenzní kriminalistickou praxi“, říká doc. Mgr. Jiří Drábek, Ph. D., prezident Československé společnosti pro forenzní genetiku. A dále dodává: „Analýza těchto specificky mužských DNA znaků je často zásadním nástrojem pro usvědčení pachatelů násilných trestných činů, především případů znásilnění. Znalost zastoupení těchto znaků v naší populaci umožňuje zpřesnit výpočty síly důkazu při srovnání DNA profilu z místa činu a porovnávacího vzorku.“

Společnost Genomac zpřístupnila kompletní anonymní data vědecké veřejnosti v rámci veřejně přístupné evropské databáze YHRD (www.yhrd.org). Pro badatele z řad domácích i zahraničních genealogů je také otevřena Česká národní genografická databáze (www.genograf.cz) obsahující rozšířený soubor téměř 3500 profilů s možností vzájemného kontaktu mezi uživateli.

Odkaz na článek: Zastera J, Roewer L, Willuweit S, Sekerka P, Benesova L, Minarik M. Assembly of a large Y-STR haplotype database for the Czech population and investigation of its substructure. Forensic Sci Int Genet. 2010 Apr;4(3):e75-8.