Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Česká akademická síť získala připojení 100 Gb/s

tisková zpráva sdružení CESNET

Dosavadní rychlost připojení dosahovala 30 Gb/s, což už vědcům nepostačovalo, ve špičkách docházelo k vysoké saturaci. Více než trojnásobné zrychlení ale není jedinou technologickou výhodou. Na rozdíl od stávajícího řešení neumožňovalo původní připojení přenášet samostatné datové toky větší než 10 Gb/s. Přechod na 100gigabitovou technologii otevírá cestu k rozvoji nových náročných aplikací.
„Čeští odborníci z nejrůznějších oborů tak prostřednictvím národní e-infrastruktury CESNET, respektive její páteřní optické sítě CESNET2, získávají vynikající komunikační kvalitu v rámci evropského výzkumného prostoru. Díky tomu mohou realizovat nejnáročnější úkoly a podílet se na nejpokrokovějších mezinárodních vědecko-výzkumných projektech,“ řekl ředitel sdružení CESNET Jan Gruntorád.
GÉANT propojuje náš kontinent se zbytkem světa, podporuje celosvětový výzkum a pomáhá k dalšímu rozvoji Evropy. Stejně jako evropské sítě pro výzkum a vzdělávání (tzv. NREN, mezi něž patří právě i tuzemský CESNET) slouží evropské odborné komunitě, konkrétně 50 milionům uživatelů působících ve více než 10 tisících institucí po celém kontinentu. Využívají jej například pracoviště v CERN, Evropská jižní observatoř, mezivládní evropská organizace zabývající se vývojem a provozem meteorologických družic EUMETSAT či Evropská laboratoř molekulární biologie.
V České republice nacházejí vysokorychlostní sítě využití v mnoha odvětvích: ve fyzice vysokých energií, biotechnologiích, meteorologii, astronomii apod. Typické je jejich nasazování při zajišťování on-line přenosů lékařských operací, někdy i napříč kontinenty, v němž patří CESNET ke světové špičce. Zásadní navýšení rychlosti připojení do sítě GÉANT umožní tyto přenosy realizovat v ještě vyšší kvalitě než dosud.
Superrychlá propojení jsou ovšem užitečná také v uměleckých sférách. V poslední době se experimentuje s tzv. kybernetickými představeními na dálku. Například hudebníci při nich vystupují na jednom pódiu, aniž by byli všichni osobně přítomni – každý z nich může být na jiném konci světa a jejich umění je přenášeno on-line právě pomocí vyspělých infrastruktur. Specifickým požadavkem na takové přenosy je potřeba velmi nízkého zpoždění i při propojení lokalit vzdálených až několik tisíc kilometrů. CESNET už s úspěchem uskutečnil hned několik takových kyberpředstavení.