Cytokininy ovlivňují odolnost k tuberkulóze

Aktuality |

Cytokininy nejsou signální látky pouze u rostlin, ale jsou významné i v živočišné a bakteriální říši.

Cytokininy ovlivňují odolnost k tuberkulóze

tisková zpráva Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum

K překvapivému a velmi významnému objevu dospěl mezinárodní tým vědců, mezi nimiž nechybějí ani čeští zástupci – Miroslav Strnad a Ondřej Novák z Laboratoře růstových regulátorů, která je součástí olomouckého Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum. Zjistili, že cytokininy, látky dosud známé jako rostlinné hormony, hrají mnohem větší roli, než se předpokládalo. Jeden z genů jejich metabolismu dokonce rozhoduje o infekčnosti tuberkulózy, což může být velmi cenná informace pro vývoj nových léků. Práci nedávno publikoval prestižní odborný časopis Molecular Cell.

„Po dlouhé době je to velmi objevná práce v oblasti mykobakteriálních infekcí. Je důležitá pro pochopení mechanismu, proč bakterie způsobující tuberkulózu jsou tak odolné a dokáží proniknout i přes bariéry imunitního systému,“ uvedl Miroslav Strnad. Laboratoř růstových regulátorů, kterou vede, je společným pracoviště Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého a Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR.

Na počátku práce stáli američtí biochemici a lékaři, kteří tyto bakterie studují již několik let. Ke svému překvapení zjistili, že obsahují také gen pro cytokininy, konkrétně Lonely Guy (zkráceně LOG gen). To je naprostý převrat, neboť dosud byly cytokininy spojovány zejména s rostlinami. Jelikož olomoučtí vědci mají ve světě v oblasti zkoumání těchto látek velké renomé, stali se součástí mezinárodního výzkumného týmu.

„Tento článek poprvé ukazuje, že cytokininy ve své podstatě nejsou signální látky pouze u rostlin, ale jsou významné i v živočišné a bakteriální říši a mají mnohem více funkcí, než se předpokládalo,“ soudí Ondřej Novák. Tuberkulózní mykobakterie (Mycobacterium tuberculosis) dokáží v organismu projít obranným valem makrofágů, tedy buněk přirozené imunity. Ty proti nezvaným vetřelcům využívají oxid dusnatý (NO), tuberkulózní bakterie však umějí i tuto nástrahu zdolat. Dosud se nevědělo, proč tomu tak je. Vědci nyní zjistili, že klíčovou roli má právě cytokininový gen, který zesiluje účinek NO zabíjející bakterie tuberkulózy.

„Tyto informace mohou být významné pro medicínu i další obory. Je to objev principiálního mechanismu, že bakterie využívají cytokininy při interakci s jinými organismy. Ukazuje se totiž, že LOG gen obsahuje i řada dalších bakterií. Jestliže cytokininy hrají takovou roli při vzniku tuberkulózy, je to důležitý poznatek například pro vývoje nových tuberkulostatik na bázi cytokininů,“ uvedl Strnad.

Spoluautorství na článku v Molecular Cell je dalším příkladem toho, že v této oblasti patří olomoučtí vědci ke světové špičce. Loni s výsledky své práce pronikli i do časopisu Nature Chemical Biology, článek se týkal objevu cytokininových transportérů v rostlinách. Další článek následoval v časopise Science. „Všechny tři práce významně přispívají k pochopení toho, jak cytokininy fungují na molekulární úrovni. Já těmto látkám věřím už třicet let a ukazuje se, že to bylo správné rozhodnutí,“ uvedl Strnad, který se dlouhodobě věnuje také výzkumu protinádorových látek odvozených právě od cytokininů. Na svém kontě má Laboratoř růstových regulátorů například vývoj Olomoucinů, Boheminu či Roskovitinu.

Úvodní foto: Wikipedia/U.S. government, licence public doiman