Dokáže družice Cheops najít exoměsíce?

Aktuality |

Možná už za dva roky odstartuje do vesmíru družice Cheops. Ta se bude zabývat výzkumem exoplanet tranzitní metodou, ale nebude je hledat. Cílem je především zpřesnění parametrů již známých exoplanet.

Cheops (CHaracterising ExOPlanet Satellite) nebude tak velká jako Kepler, ale zase bude sledovat převážně jasné hvězdy, takže v konečném důsledku se může Keplerovi minimálně vyrovnat. Jak píšeme v úvodu, hlavním cílem je především zpřesnění parametrů již známých exoplanet.

Nyní vyšla docela zajímavá studie, která se zaobírá otázkou, zda by Cheops jako vedlejší produkt své práce mohla najít exoměsíce. O objev exoměsíců se již dnes snaží projekt HEK, v němž je i Čech David Nesvorný. Úspěch sice americký tým zatím s daty Keplera neslavil, ale za poslední roky se na poli hledání exoměsíců udělal kus práce.

Výsledky simulací pro Cheops jsou… no řekněme, že ne příliš optimistické ale ani ne příliš pesimistické. Cheops by mohla objevit exoměsíce o velikosti Země a to poměrně rychle s využitím jen 5,6 tranzitů. V případě menších měsíců rychle klesá pravděpodobnost objevu a roste počet potřebných odpozorovaných tranzitů.

Co je však na celé studii možná nejzajímavější, je způsob, jakým chtějí autoři exoměsíce hledat. Je to taková upgradovaná metoda TTV, se kterou pracuje i projekt HEK.

Autoři přicházejí s PTV (photocentric timing variation), což není moc překvapivé, protože za tímto postupem stojí stejní lidé. Kdysi to mělo název TTVP.

O co jde? TTV je konzervativním zjednodušením, protože bere v úvahu jen pohyb planety okolo barycentra a zpoždění tranzitu – vlastně zpoždění začátku tranzitu. PTV na to jde jinak a zaobírá se také fotometrickým vlivem Měsíce.

PTV pracuje s tím, že na spojnici planeta – měsíc existuje bod, který autoři označují jako photocenter (PC).

To, co se následně zkoumá, není tranzit planety, ale spíše tranzit imaginárního tělesa, které se nachází v PC a obíhá okolo barycentra.

Obě metody mají své výhody i nevýhody. K PTV by podle autorů mělo stačit méně pozorovaných tranzitů. Zatímco TTV je citlivá spíše na hmotnost měsíce (čím větší, tím znatelnější pohyb je planety okolo barycentra), PTV je zase závislejší na poloměru měsíce, protože bere v potaz jeho projev ve světelné křivce.