Evropská sonda se ponořila do atmosféry Venuše

Aktuality |

Cílem byl nejen výzkum atmosféry ale také toho, kolik sonda vydrží.

Venus Express se od svého příletu k Venuši v roce 2006 pohybovala ve výšce 250 až 66 000 km nad povrchem planety. Mise sondy se ale pomalu chýlí ke konci a to mimo jiné také proto, že ji postupně dochází palivo.

Vědci se proto před pár týdny rozhodli, že provedou zajímavý experiment. Venus Express snížila svou oběžnou dráhu tak, aby se občas ponořila do atmosféry Venuše. Cílem byl nejen výzkum atmosféry ale také toho, kolik sonda vydrží.

Tzv. aerobraking ale není novinkou. Musíme si uvědomit, že atmosféra planety nemá žádné ostré hranice. Také ve výšce kolem 300, 400 km nad Zemí se vyskytují molekuly vzduchu, které postupně snižují rychlost jakékoliv družice nebo třeba ISS. Proto musí stanice občas zažehnout motory a povyskočit na vyšší oběžnou dráhu. To je nepříjemná vlastnost atmosféry. Někdy se ale hodí. Díky aerobrakingu brzdily některé sondy po příletu k Marsu. Jejich rychlost se snížila a ony levněji (s menším množstvím paliva) změnily svou oběžnou dráhu.

V polovině května skončily hlavní vědecké operace sondy Venus Express a ta začala postupně klesat až na výšku 135-131 km nad povrchem Venuše. Předminulý týden to bylo dokonce už jen 130,2 km a krátce také 129,1 km.

Vědci mimo jiné studovali rychlost sondy, která byla závislá na hustotě atmosféry. Byly odhaleny odchylky mezi denní a noční stranou planety. Třením o atmosféru se sonda samozřejmě zahřívala. Teplotní čidlo solárních panelů zaznamenalo vzestup teploty až o 100°C.

Nyní se sonda dostává opět na vyšší oběžnou dráhu – až do výšky 460 km, kde dokončí svou misi. Její definitivní závěr je naplánován na konec letošního roku.