Genetické příčiny nádorů slinivky

Aktuality |

Nová fakta o dědičné informaci vedoucí k pochopení vzniku nádorů slinivky břišní publikovalo 3. srpna 2014 v prestižním vědeckém časopise Nature Genetics Mezinárodní konsorcium pro výzkum nádorů slinivky břišní (PANDORA).

oznámení Tiskového odboru AV ČR

Vědci sdružení v konsorciu popsali další čtyři nové varianty genů souvisejících s nádory slinivky. Genetickou podstatu onemocnění se daří odhalovat díky využití celogenomových studií, na nichž se podílí i tým Dr. Pavla Vodičky z Oddělení molekulární biologie nádorů Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Nově publikované objevy přispějí k porozumění příčin, které vedou ke vzniku a rozvoji nádorů. Na jejich základě lze stanovit účinnou léčebnou strategii onemocnění. Nádory slinivky břišní představují jedno z nejzávažnějších nádorových onemocnění, v České republice pak onemocní tímto typem rakoviny takřka 1000 osob ročně, 900 jich zemře. Velkým problémem je, že více než 80 % pacientů je diagnostikováno poměrně pozdě, s onemocněním v neléčitelném stadiu, a většina pacientů nepřežívá déle než 1 rok od diagnózy. Publikovaná práce představuje nezanedbatelný pokrok v chápání tohoto závažného komplexního onemocnění.