Jak voní kometa

Aktuality |

Evropská kosmická agentura netrpělivě vyhlíží 12. listopad, kdy na povrchu komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko přistane modul Philae. Činí se také samotná mateřská sonda Rosetta, která obíhá okolo komety ve vzdálenosti jen 10 km.

Kromě dech beroucích fotografií přináší Rosetta i první údaje. Komety jsou daleko od Slunce k nerozeznání od asteroidů. Jak se ale přibližují k naší hvězdě, jejich povrch je zahříván a do kosmického prostoru se postupně uvolňuje prach a plyn. Nakonec se okolo komety vytvoří charakteristické kóma a za kometu pak slunečním větrem čechraný chvost.

Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko je sice od Slunce ještě 400 milionů kilometrů daleko, ale do kosmického prostoru už přesto plyny uvolňuje. Rosetta je zkoumá řadou přístrojů. Mezi nimi je ROSINA (Rosetta Orbiter Sensor for Ion and Neutral Analysis).

Už na začátku září asi měsíc po příletu Rosetty ke kometě vědci zveřejnili první detekované molekuly. Nyní jejich seznam rozšířili. Co tedy ROSINA našla?

Vodu