Kartička na chemickou i mikrobiologickou analýzu vody

Aktuality |

Uživatel by finálně mohl pouze vyfotografovat kartičku s testem a výsledek by vyhodnotil telefon.

tisková zpráva Univerzity Palackého v Olomouci

Levný a rychlý test, který odhalí kontaminace v pitné vodě, vyvinuli chemici v Regionálním centru pokročilých technologií a materiálů Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Tester v podobě malé kartičky dokáže zjistit chemické i mikrobiologické znečištění. Jeho majitele ochrání například před zdravotními problémy, jež závadná tekutina z vodovodu způsobila před časem lidem v pražských Dejvicích či v Novém Boru.

Miniaturizovaný systém umožní detekci jak nebezpečných chemických látek, tak i zdraví ohrožujících mikroorganismů. Olomoučtí vědci ho začali vyvíjet před dvěma lety.

„Náš systém si lze představit jako občanský průkaz – zalaminovanou kartičku. Tu ponoříme do vody a pak už jen počkáme na výsledek. Obdobně jako se dají koupit testy na analýzu moči či těhotenské testy, mohli by si zájemci pořídit test na pitnou vodu. Jím si prověří nejen vodu z vodovodu, ale třeba i z vlastní studny,“ řekl vedoucí výzkumného týmu Jan Petr, podle nějž je test určený široké veřejnosti.

V „kartičce“ se nachází systém kanálků s činidly, která zjišťují základní chemické parametry vody. Mikrobiologické ukazatele pak zastupuje druhý, oddělený systém kanálků, v němž dochází i ke kultivaci případných nežádoucích mikroorganismů. „Hlavní předností systému je jeho komplexnost – analyzuje jak chemickou, tak mikrobiologickou kontaminaci. K výhodám patří rozhodně i cena, která se pohybuje v řádu korun. Náklady jsou nízké především proto, že hlavními materiály pro výrobu tohoto systému jsou papír a vosk,“ objasnil Petr.

V současné době chemici ve spolupráci s informatiky intenzivně pracují na posledním kroku, jímž je hodnocení výsledku testu pomocí chytrých telefonů. „Chceme, aby budoucí uživatel mohl pouze vyfotografovat kartičku s testem, kliknul na telefon a měl informaci, jestli je voda pitná, nebo ne. Software vyhodnotí i druh znečištění,“ doplnil Petr. Předpokládá, že test má šanci dostat se k potenciálním uživatelům v příštím roce. Vědci již oslovují firmy, které by mohly mít o výrobu testu zájem.

Miniaturizovanými systémy pro odhalování různých látek se zdejší vědci zabývají dlouhodobě. V minulosti spolu s kolegy v Německu našli způsob jak odhalit pomocí čipů nebezpečné bakterie antraxu i v jejich skryté podobě ve sporách.