Kolik je v Galaxii obyvatelných planet?

Aktuality |

BCI (Biological Complexity Index) má určit pravděpodobnost výskytu makroorganismů.

Kolik je v Galaxii obyvatelných planet?

Vědci přicházejí s novým indexem, podle něhož je v Galaxii až 100 milionů planet, na jejichž povrchu se může nacházet složitý život.

Nemám rád odhady typu „v Galaxii je XXX milionů toho nebo onoho“. Mnoho z těchto odhadů není daleko od vycucání z prstu a i ty ostatní nemusí být vždy přesně. Navíc je mnohem korektnější uvádět procenta. Když to hodně ale opravdu hodně zjednodušíme, tak je vhodnější napsat, že jste dlouhodobě pozorovali 10 hvězd podobných Slunci a u 6 z nich našli nějakou planetu. Závěr pak bude, že 6 z 10 planet v Galaxii… atd. Ale uvést, že je to sto milionů je bohužel více cool. Nesmíme však zapomenout, že nevíme přesně, kolik hvězd v Galaxii máme, což je pro podobné cool nadpisy poměrně důležitá informace.

Druhou věcí, kterou nemám rád, jsou nejrůznější indexy. Zkrátka snaha nějak číselně říct, že takhle planeta je více obyvatelná než ta druhá. Problémem těchto indexů je, že na nich není shoda, navíc nejsou přesné a tak je nikdo (skoro) nepoužívá.

Louis Irwin z University of Texas tohle všechno zkombinoval. Jeho tým přišel s BCI (Biological Complexity Index), který nám má exaktně říci, jaká je pravděpodobnost výskytu makro-organismů v Galaxii.
Odhad týmů říká, že 100 milionů planet v Galaxii může hostit složitý život. Z dosud objevených planet prý jen 11 má větší BCI než Europa.

Pro zajímavost uvádíme BCI:

Europa: 0,71
Gl 581 e: 0,74
Kepler-10 c: 0,73
Kepler-186 f: 0,72
Kepler-37 d: 0,72

Při výpočtu vycházel tým z očekávané hustoty planety (která pak může značit složení, přítomnost tektoniky aj.), teploty a věku.

Je vhodné říci, že velké množství parametrů neznáme přesně. U žádné z planet navíc neznáme složení atmosféry a dokonce ani zmíněnou hustotu.

Úvodní foto: Wkipedia, NASA, ESA - licence public domain