NASA prodloužila misi Hubblova dalekohledu do roku 2016

Aktuality |

Bez výraznějšího zájmu prodloužila NASA misi Hubblova kosmického dalekohledu.

Legendární astronomický přístroj by měl pracovat nejméně do 30. dubna 2016. Samozřejmě jde pouze o rozpočtovou stránku věci, éru dalekohledu může kdykoliv utnout technická závada. Vzhledem k tomu, že raketoplány už obdivují lidé pouze v muzeích, je další servisní mise vyloučena. Poslední oprava Hubblova dalekohledu proběhla v roce 2009 a měla prodloužit jeho životnost o 5 až 10 let.

Hubblův dalekohled byl vypuštěn na oběžnou dráhu 25. dubna 1990. V té době šlo o revoluci v astronomii, srovnatelnou snad jedině s prvním pozorováním oblohy dalekohledem, které provedl Galileo Galilei. Dnes už kosmická astronomie ve viditelném záření tak „sexy“ není. Jednak díky nástupu pozemních dalekohledů s adaptivní optikou a potom z toho důvodu, že současné žhavé otázky astronomie je nutné nebo vhodné řešit v jiných částech spektra. Nástupce Hubblova dalekohledu proto bude pracovat výhradně v infračervené oblasti spektra.

Roční provoz Hubblova dalekohledu vyjde zhruba na 25 milionů dolarů, denně tedy na 1,3 milionů korun. Pro srovnání: provoz dalekohledu Kepler vyjde na 20 milionů dolarů ročně a provoz všech čtyř dalekohledů VLT Evropské jižní observatoře až na 3,5 milionů za jednu noc.

V případě Keplera ovšem jde o trochu neseriozní srovnání. V balíku pro Hubblův dalekohled je pouze zajištění provozu (komunikace, stahování dat atd.) a vědecká činnost leží na bedrech univerzit. Z rozpočtu Keplera se hradí i náklady na výzkumnou činnost týmu v NASA Ames Research Center.