Nejstarší planeta v obyvatelné oblasti je dvakrát starší než Země

Aktuality |

Astronomové představili objev dvou planet u Kapteynovy hvězdy. Planeta "b" je nejstarší známou planetou v obyvatelné oblasti.

Ve stínu Barnardovy hvězdy stojí Kapteynova hvězda, kterou nalezneme ve vzdálenosti 13 světelných let v souhvězdí Malíře. Jacobus Kapteyn ji katalogizoval v roce 1898. Tato hvězda, která je červeným trpaslíkem o hmotnosti a velikosti třetiny Slunce, má druhý největší známý vlastní pohyb.

Kapteynova hvězda je ale zajímavá také dalšími parametry. Vykazuje velkou radiální rychlost a kolem centra Galaxie obíhá v opačném směru. Pravděpodobně se jedná o „emigrantku“. Hvězda vznikla před 11 miliardami lety v satelitní galaxii naší Galaxie. Jejím pozůstatkem je možná hvězdokupa Omega Centauri ve vzdálenosti 16 000 světelných let.

Dvě planety
Britští astronomové nyní s využitím spektrografu HARPS objevili u této hvězdné celebrity dvojici planet. Planeta „b“ by měla mít hmotnost nejméně pěti Zemí a oběhne hvězdu jednou za 48 dní. Planeta „c“ s oběžnou dobou 121 dní bude mnohem hmotnější (více než 7 Zemí).

Kapteyn b se nachází v obyvatelné oblasti. Díky své hmotnosti (známe pouze dolní odhad) půjde sice spíše o ledového obra, ale i tak se jedná o nejstarší planetu v obyvatelné oblasti. Planeta obíhá po mírně protáhlé dráze a od své hvězdy tak dostává 30 až 70 % záření co Země od Slunce. Teplota na případném povrchu bez vlivu atmosféry bude kolem 190 až 230 Kelvinů.