Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Nejvzdálenější objekty ve Sluneční soustavě, V774104 je novým přírůstkem

Na otázku z úvodu… no jak se to vezme. Sluneční soustava rozhodně nekončí Neptunem (30 AU) nebo Plutem (29 až 49 AU), jak se občas prezentuje. Za dráhou Neptunu je svět ledových těles Kuiperova pásu a ještě dál Oortovo mračno z kometárních jader.

V774104 se momentálně nachází ve vzdálenosti 103 AU nebo máte-li rádi velká čísla, tak asi 15,4 miliard km od Slunce. To je více, než byl dosavadní rekord, který držela Eris se svými 97 AU. Světlo ze Slunce tak k V774104 letí něco přes 14 hodin. Velikost tělesa se odhaduje na 500 až 1000 km.

Problém je, že tyhle objekty se pohybují velmi pomalu – Země obíhá kolem Slunce rychlostí asi 30 km/s, průměrná rychlost Eris je asi o řád menší. V774104 je tak pro nás fakticky objektem v prostoru a nyní budou potřeba další pozorování k určení jeho dráhy.

Elementy dráhy – včetně perihelia a afélia, bude velmi důležité k určení toho, kam tento objekt vlastně patří. Teoreticky by mohlo jít o třetího zástupce třídy, která je pojmenována po trpasličí planetě Sedna.

Studium těchto těles je velmi důležité kvůli jejich zvláštním oběžným drahám. Ty mohou naznačovat, že okolo nás kdysi dávno prošla blízká hvězda, případně, že daleko od Slunce obíhá ještě jedna velká planeta. Existují dokonce teorie, že tyto objekty nevznikly ve Sluneční soustavě, ale u jiné hvězdy.

autor Petr Kubala