Nové Centrum buněčné terapie a tkáňových náhrad

Aktuality |

Pod vedením ředitelky Ústavu experimentální medicíny (ÚEM) AV ČR prof. Evy Sykové zahájilo 1. ledna 2013 činnost Centrum buněčné terapie a tkáňových náhrad (CBTTN).

oznámení tiskového odboru AV ČR

Nachází se v nových prostorách navazujících na Inovační biomedicínské centrum ÚEM AV ČR v pražské Krči. Centrum tvoří tři různě specializované pracovní skupiny: Oddělení transplantační imunologie doc. Vladimíra Holáně, jenž přešel s  celým výzkumným týmem z  Ústavu molekulární genetiky AV ČR, Oddělení tkáňového inženýrství vedené prof. Evženem Amlerem a skupina Dr. Šárky Kubinové z Oddělení neurověd prof. Evy Sykové.

Společným jmenovatelem nově vybudovaného centra je základní biomedicínský výzkum zaměřený na studium kmenových buněk a jejich využití k reparacím a regeneracím poškozených orgánů a tkání. Velký léčebný potenciál kmenových buněk spočívá v jejich schopnosti cíleně se diferencovat na jiné buněčné typy, které mohou nahradit nefunkční nebo poškozené tkáně, anebo mohou produkovat důležité faktory pro regeneraci.

Činnost CBTTN bude zaměřena na studium možností cílených diferenciací kmenových buněk a na jejich přenos do poškozeného místa v organismu, kde tyto buňky mohou uplatňovat svůj léčebný potenciál. K přenosům kmenových buněk budou konstruovány různé formy nanovlákenných, hydrogelových a jiných nosičů v rámci nově se rozvíjejícího oboru tkáňového inženýrství. Tyto nosiče umožní např. léčbu těžkých poranění očního povrchu, zatím neléčitelných defektů kůže nebo pohybového aparátu a léčbu míšního poranění. Úzká spolupráce jednotlivých skupin CBTTN by měla brzy vést k hlubšímu poznání terapeutického potenciálu kmenových buněk a k jejich klinickému využití. Všechny nové poznatky tohoto výzkumu budou ověřovány v experimentálních a preklinických modelech s úzkou návazností na jejich klinické využití. Nově etablované, interdisciplinárně koncipované centrum představuje unikátní pracoviště propojující poslední poznatky základního biomedicínského výzkumu a vývoje nosičů s naléhavými požadavky klinické praxe.

Centrum buněčné terapie a tkáňových náhrad se stává hlavním spojovacím článkem mezi základním výzkumem kmenových buněk a jejich využitím pro léčbu řady dosud těžko léčitelných nebo neléčitelných onemocnění a defektů.

Stavba a vybavení CBTTN jsou spolufinancovány v rámci Operačního programu Praha – Konkurenceschopnost.