Brazílie povolila GMO moskyty

Biologie |

Brazílie je první zemí, která schválila nasazení geneticky modifikovaného hmyzu. Cílem je boj s horečkou dengue.

Brazílie povolila GMO moskyty

Horečkou dengue se každoročně nakazí asi 50 milionů lidí, řada z nich zemře. Biotechnologická firma Oxitec z Oxfordu začne nyní dodávat geneticky upravené samečky druhu Aedes aegypti; úprava je provedena tak, aby jejich potomci zemřeli ještě před dosažením dospělosti. Podaří-li se upraveným samcům spářit s dostatečným počtem samiček, v další generaci populace moskytů klesne. Problém se tím samozřejmě trvale nevyřeší – ale jaké problémy se kdy podařilo vyřešit „trvale“? Po posledním testu v brazilském městě Jacobina se populace moskytů propadla asi na pětinu. Horečka dengue se v poslední době začala více šířit také v USA, i zde je zažádáno o povolení celé technologie.
Thomas Scott, entomolog z University of California (Davis), upozorňuje, že metoda sice pomůže, ale pokrýt takto celou Brazílii by nejspíš bylo příliš drahé. Problém vidí hlavně v tom, že v postižených oblastech se špatně používají tradiční metody spojené s insekticidy (obvyklá metoda, při onemocnění postříkat insekticidy bezprostřední okolí domu, nestačí). Nicméně by se cíleným nasazením GM komárů mělo podařit podstatně zlepšit situaci tam, kde lidé žijí koncentrováni na menší ploše, tj. na úrovni větších i menších měst.

Poznámka: Proti projektu se podle všeho nestrhla žádná technofobní kampaň, spíše faktické poznámky ve stylu výše zmíněné. V Evropě by to asi bylo jinak…