Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Myslet i v analogiích umí i opice

Co se přesně analogií myslí? Např. to, že kočka se stará o koťata a dospělý pták o ptáčata. Nebo že můžeme rozpůlit čtverec podobně jako kruh – abstraktní idea společná těmto vztahům (vztah matka-potomek a půlení). Řada vědců si ale dosud myslela, že k tomu, abychom to takto chápali, potřebujeme jazyk/přemýšlení v pojmech. Jak se zdá, není to pravda. Netřeba k tomu ani inteligence velkých lidoopů.

 

Joël Fagot z Laboratoire de Psychologie Cognitive (CNRS/Université de Provence) a Roger Thompson z Franklin & Marshall College (USA) provedli následující experiment, o němž referoval časopis Psychological Science.

Vzali si 29 paviánů (Papio papio) různého věku a ukazovali jim na dotekovém displeji geometrické obrazce. Začalo se třeba dvěma políčky. Následně se na obrazovce objevily dvě dvojice objektů: trojúhelník a hvězda vs. dvě elipsy. Paviáni byli odměněni, pokud si nyní vybrali druhý pár – tj. pochopili koncept identity: nejde o to, jaké objekty to konkrétně jsou, ale mají být stejné.

Je třeba ovšem dodat, že paviáni se to museli naučit, a to dost zdlouhavě. Navíc i tak nakonec zcela úspěšných bylo v tomto testu jen 6 z 29 jedinců. Ti pak byli ponecháni skoro rok v klidu a pak se testu podrobili znovu. Opět neuspěli hned a museli se princip znovu naučit, tentokrát to však šlo mnohem rychleji, takže něco si přece jen zapamatovali.

 

Zdroj: Sciencedaily

 

Poznámka: Zdají se vám výsledky experimentu příliš přesvědčivé, když to zvládlo 6 z 29 testovaných paviánů? Chtělo by to asi zkusit něco podobného s lidoopy…

 

Obrázek: pouze ilustrační, kočkodan

autor Pavel Houser


 
 
Nahoru
 
Nahoru