Za dvě třetiny nádorů může smůla

Biologie |

Na Johns Hopkins Kimmel Cancer Center vypracovali nový statistický model popisující vznik rakoviny.

Za dvě třetiny nádorů může smůla

Asi každý tuší, že za část nádorových onemocnění mohou genetické predispozice, za něco vnější vlivy typu kouření. Když se ale výzkumníci pokusili jednotlivé příspěvky kvantifikovat, vyšlo jim, že hlavním faktorem jsou náhodné mutace získané v průběhu života. Tudíž i hlavní příčinou onemocnění má být prostá smůla (bad genes vs. bad luck). Až 2/3 mutací, které nádorové onemocnění způsobují, vzniká opravdu náhodně při dělení buněk, bez speciálních spouštěčů z vnějšího prostředí. A naopak, pokud se třeba kuřáci dožijí vysokého věku, mají často tendenci to přičítat svým dobrým genům, faktem ale je, že měli mnohem spíš prostě štěstí.

Samozřejmě u různých typů rakoviny může být statistika různá, autoři výzkumu nicméně upozorňují, že třeba na zdravý životní styl v roli prevence spoléhat prostě moc nejde. Měli bychom hledat především systémová řešení pro včasnou diagnózu onemocnění, kdy bývá ještě účinný chirurgický zákrok.

Studie byla publikována v časopisu Science. Do statistik bylo zahrnuto celkem 31 tkání. Nepřekvapivě pravděpodobnost rakoviny konkrétního orgánu souvisí s počtem cyklů dělení příslušných kmenových buněk. Tím se vysvětluje, proč je třeba častější rakovina tlustého než tenkého střeva. Dalo by se tvrdit, že tlusté střevo je prostě vystaveno jiným faktorům, jenže třeba u myší je poměr nádorů obou částí střeva právě opačný – a opět to odpovídá tomu, jak rychle/často se u myší dělí příslušné kmenové buňky.

Některé typy rakoviny se v populaci vyskytují častěji, než by odpovídalo samotným buňkám – např. rakovina plic (šanci zvyšuje kouření) a kůže (slunce). I zde je ale nejčastější příčinou náhoda. Do statistiky nebyla zahrnuta rakovina prsu a prostaty, protože zde prý zatím neexistují spolehlivé údaje popisující dělení kmenových buněk.

Úvodní foto: brian0918, wikipedia, licence obrázku public domain