Víra v mocné bohy nevytváří komplexní společnosti

Člověk |

Neolitická vesnice a obří říše asi pro své fungování vyžadují různé náboženské systémy. Čím komplexnější společnost, tím by mělo být univerzálnější i náboženství. Mocní vládci nějak korespondují s mocnými bohy. A jakou roli zde hraje monoteismus?

Víra v mocné bohy nevytváří komplexní společnosti



Ať vymyslíte jakoukoliv teorii, objevíte i protipříklady. Blízkovýchodním monoteismům konkuroval antický polyteismus, který podpíral jednu z nejvyspělejších civilizací i nejmocnějších říší; zde ovšem lze tvrdit, že polyteismus byl spíše vnější fasádou, nad kterou stály obecné principy, byť měly spíše podobu vědeckých zákonů než osobních božstev. Specifickým příkladem je čínská civilizace, různé verze buddhismu nebo hinduismu. Hrozí, že se zamotáme do nikam nevedoucích spekulací, výjimek, odboček a výjimek z výjimek.

Otázku lze ale zkusit řešit i empiricky. Vezmeme si kultury, které jsme zatím do svých modelů nezahrnuli, čili hypotézy budeme testovat na nezávislém vzorku. Dále zkusíme najít kultury fungující v obdobných ekologických podmínkách a vycházející ze stejného základu. Pak budeme porovnávat jednotlivé varianty náboženství a sociokenemomické systémy. Kde takové kultury najít? Například Austronésané, především Polynésané, vytvořili na různých ostrovech dost od sebe víceméně izolovaných a odlišných společností.

Právě takhle postupoval tým australských vědců, jejichž studii publikoval časopis Proceedings of the Royal Society B. Výsledkem výzkumu má být závěr, podle kterého vznik komplexních společností nepohání ani monoteismus, ani moc bohů, ale existence přísných trestů. Složité společnosti, kde se všichni osobně neznají a už vůbec nejsou genetický příbuzní, vznikají spolu s přesvědčením o posmrtné (nebo i dřívější) odplatě za nedodržování pravidel. Egypt s vážením srdce na vahách pravdy, tresty v řeckém podsvětí, špatná karma či následky v příštích životech, muslimské a křesťanské peklo – to je klíčový princip a přitom slučitelný s polyteismem, monoteismem nebo snad dokonce i s nějakou verzí ateismu.

Statistický rozbor má říkat: Právě víra v nadpřirozené tresty v pacifické oblasti předcházela vzniku komplexnějších společností a politické organizace zahrnující rozsáhlejší území. Hrozba trestem nutila lidi spolupracovat i v rámci širších společenských struktur. Změna povahy božstev, vyzdvihování hlavních bohů a jejich rostoucí moc, to bylo až následujícím (a „nepovinným“) krokem.

Při výzkumu se samozřejmě vycházelo z historických pramenů, ne z popisu toho, jak to na jednotlivých tichomořských ostrovech funguje dnes. Pro vytváření různých stromečků a kauzality použili autoři studie metody z evoluční biologie (fylogenetické stromy, korelace mezi znaky v různých nepříbuzných liniích apod.).

Zdroj: Phys.org

Poznámka:

– Možná role i kolektivních trestů? Za přečin jednoho člověka následuje epidemie či neúroda, která postihne všechny? Pak si všichni dávají pozor a nedostatečně konformní jedince nutí k poslušnosti i ve vlastním zájmu? (Ovšem taková logika by platila i pro neolitickou vesnici.)

– Víra v nadpřirozené tresty ale zase může vést k nepostihování přečinů, „nechat pomstu bohu/osudu“?
– Rozdíl mezi tresty na tomto a na onom světě? (Starý zákon – tresty do x-tého pokolení za hříchy otců, o posmrtném životě ale prakticky nic.)

– Nakolik např. vládci podporovali příslušné procesy a náboženské změny vědomě?

– Studie pomíjí ekonomické faktory, tj. že spolupracovat s lidmi i v rámci velkého území může být výhodné prostě v důsledku fungování trhu. Nakolik byly na obchodu závislé různé polynéské kultury? Jaké oblasti/ostrovy byly spíše soběstačné a jak to koreluje s mírou politické organizace?



Úvodní foto: nasa, wikipedia, licence obrázku public domain




Související články




Komentáře

03.04.2015, 17:38 cc

@taco

To je přesně to, co vyčítám vám.

03.04.2015, 17:38 cc

.

Mohla, protože neolitická vesnice narazila na nájezdníky leda v podobě sousední neolitické vesmice. Dokud uvnitř převažovala pouta příbuzenská, nebylo nějaké by peklo ani společensky slušné.

03.04.2015, 17:37 taco

.

@cc Nevýhoda takovýchto příspěvků je, že se autor často utopí v nepřesnostech, či neozdrojovaných tvrzení.

03.04.2015, 11:48 admin

tedy

tedy peklo jako reakce na komplexni, "velke" spolecnosti, kde jsou nekteri lide natolik mocni nebo vzdaleni, ze je lze tezko potrestat, i kdyz se o jejich neplechach vi? (jenomze mohla treba neoliticka vesnice ztrestat krute najezdniky? proc by jim tedy neprisoudila peklo po smrti?)

02.04.2015, 20:19 cc

.

Oheň a síra opravdu ve starém Zákoně jsou věcí z nebe, tedy přímo od Boha, tedy to ale není řecký vliv, který by samozřejmě nebyl nepochopitelný, neboť řecká kultura se dokázala velmi úspěšně šířit směrem východním už před Alexandrem, nicméně překvapivé množství prvků je přímý vliv egyptský. Příklon k sofistikovanějšímu záhrobí je v populárním podání věcí helenistického vlivu na judaismus - tedy třetí století možná, ale každopádně před Kristem - který, aby toho zpekelňování mytologických obyvatel nebe nebylo málo, byl zván Lucifer, jak určitě také víte. Daniel je psán pokud vím aramejsky. Taky ta historie není zdaleka tak dlouhá: o v pravdě národním kovaném monotheismu s komplexem vyvolenosti, základy Písma a pohříchu bez vepřového můžeme hovořit až tak kolem roku -622, sto let po zničení severoizraelské civilizace. Představa velkolepé duté podzemní prostory pro mrtvé je nicméně atribut naší civilizace zemědělské (Judsko naproti tomu bylo výrazně pastevecké), který se nejspíš kdysi prostě vyskytl a už s náma zůstal; ať už se jedná o blízkovýchodní sklepy nebo megalitické hrobky. Podobně i náš eponymní praotec měl v lidovém podání doby relativně nedávné jako hlavní pracovní náplň posmrtného blahodárného působení ležet ve sklepě. Peklo se jinak ukázalo být úspěšným memem, když například z budhismu prosáklo i do taoismu, pro který smrtelnost představuje pouhý lidský blud. Obecně každý systém hlásající nějaké posmrtno, není-li to zrovna přímým převtělováním zpátky "sem", musí nějak kreativně vyřešit i problém lokalizace zjevně "zde" nepřítomných a tam se samozřejmě uplatňuje zkušenost s konkrétním fyzickým prostředím. Společnosti žijící u moře tak občas podsvětí neumístí jak je obvyklé pod zem, nýbrž na nějaký vzdálený ostrov, majské peklo podezřele připomíná krasové jeskyně a aztécké jako by z oka vypadlo území za polárním kruhem. V mnoha kulturách je peklo spíš mokré než horké. Řecký hades byl vyšlechtěn do takové ekologické rozmanitosti, že protagonistům bájí představoval ideál extrémní turistiky. Nakonec tu máme to horké peklo, které sice prý od šedesátých let neexistuje, ale u grafických umělců z pochopitelných důvodů vyhrálo, navíc jistým perverzním způsobem podpořené moderní geologií. Co když je ale celý jevící se vývoj k systémům s posmrtnou odměnou a trestem nikoliv příčinou ale důsledkem. Co když je to pochopitelná obranná reakce na fakt, že někteří členové společnosti zkrátka vždycky budou jednat v rozporu s normou, ba z toho holomci dokonce často mají prospěch, občas dokonce nadosmrti.

02.04.2015, 16:22 taco

no

Možnost versus konkrétní příklad?

02.04.2015, 15:16 admin

no

no a proc by nemohlo existovat nabozenstvi bez pekla? akorat, tvrdi vyzkum vyse, statisticky nepreje vzniku organizovane spolecnosti. (jisteze statisticky: v mezopotamii nebylo peklo, respektive nic moc udel po smrti cekal na vsechny, cili to sotva mohlo plnit roli trestu/pohruzky. stary zakon v pojeti posmrtneho zivota nekde podobny, mozna i primo pod babylonskym vlivem, jako u jinych veci typu potopy. taky pak rimsti cisari nakonec zvolili za statni nabozenstvi pro organizovanou risi jako nejvhodnejsi to s peklem)

02.04.2015, 11:16 taco

!

Nepřehlédl. Je to jeden z těch případů, které jsem označil jako "dá se interpretovat jako přirovnání". Ale můj příspěvek nemířil k tomu, tady někomu něco vysvětlovat a dokazovat (nemyslím si, že by má argumentace někoho zajímala). Pointa byla v tom, že i kdybychom vypustili řecká písma, stále je tu období kolik, 1500let? Kdy v oblasti Palestiny existovalo náboženství bez pekla.

01.04.2015, 19:10 cc

!

To se vám asi podařilo přehlédnout kapitolku na pokraji obsahu a map nadepsanou "Zjevení". Oheň, síra. Nebo soudíte, že nějaký zákeřný pozdní řecký filosof tu "semitizující řečtinu" zparodoval schválně?

01.04.2015, 15:10 taco

Bible a peklo

Pro zajímavost: V Bibly není o [ohnivém] pekle řeč. Vím o dvou místech, a ty jsou v řeckých písmech, a navíc se dají snadněji interpretovat jako přirovnání. Klasické ohnivé peklo věčného zatracení tak jak ho známe dnes, se v křesťanských církvích objevuje až někdy od třetího století. Pravděpodobně jako vliv řeckých filozofů.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.