Arsenid bóru poráží diamant

Fyzika |

Diamant vyniká nejen svou tvrdostí; je to rovněž dosud nejlepší známý vodič tepla. Teoretičtí fyzikové z Boston College a Naval Research Laboratory však na základě výpočtů došli k závěru, že arsenid bóru BAs by měl vykazovat ještě lepší vlastnosti.

Arsenid bóru poráží diamant

Experimentálně se prokázalo, že kubická forma BAs je skutečně lepším vodičem tepla než diamant. Tato látka je navíc podobně jako diamant izolantem, takže pro aplikace v elektronice by se mohlo jednat o plnohodnotnou náhradu. Účinný odvod vznikajícího tepla je pochopitelně stále důležitější v souvislosti s tím, jak se elektronické součástky zmenšují a intenzivněji se dotýkají. Navíc je BAs levnější (i vzhledem k umělým diamantům).
Diamant je z hlediska odvádění tepla asi 5krát účinnější než nejvýkonnější kovy typu mědi. David Broido, profesor na Boston College a jeden z autorů nové studie, uvádí, že účinnost diamantu podle standardního přístupu vyplývá na jedné straně ze síly vazeb mezi atomy uhlíku, na druhé straně je dána tím, že jde o lehké atomy. Arsenid bóru by podle tohoto přístupu žádné výjimečné vlastnosti mít neměl. Vědci však vyvinuli nový teoretický přístup ke stanovení tepelné vodivosti a právě na BAs ho otestovali – protože tepelnou vodivost této sloučeniny dosud nikdo prakticky neměřil. Metoda se podle všeho osvědčila, změřená data souhlasila s teoretickým odhadem. K dispozici jsou tak podle všeho nové přístupy k chlazení elektroniky, stejně tak se ale ukázala i síla výpočetních simulací/modelování.
Příslušný článek byl publikován ve Physical Review Letters.

Úvodní foto: Carbophiliac, Wikipedia, licence public domain