Bush nalezl chybu ve výpočtech Fermilabu

Fyzika |

BATAVIA, Illinois, USA -- agentura TASIbule -- Prezident Bush se v pondělí setkal se členy výzkumného týmu Fermiho národní urychlovačové laboratoře, aby podiskutovali o matematické chybě, kterou nedávno objevil ve slavné práci "Zpřesněné určení trajektorií leptonu tau z inkluzivních semileptonových rozpadů B-mezonu" publikované zdejším týmem.

BATAVIA, Illinois, USA — agentura TASIbule — Prezident Bush se v pondělí setkal se členy výzkumného týmu Fermiho národní urychlovačové laboratoře, aby podiskutovali o matematické chybě, kterou nedávno objevil ve slavné práci "Zpřesněné určení trajektorií leptonu tau z inkluzivních semileptonových rozpadů B-mezonu" publikované zdejším týmem.

"Poněkud mně zde docházejí znalosti," říká Bush, dávný fanoušek Fermilabu, který sám sebe označuje za "fyzika z koktejlových večírků". "Ale zdá se mně, že když chceme zredukovat poruchovou neurčitost v určení Vub ze semileptonových beta-rozpadů, musíme spočítat střední dobu událostí beta s užitím standardní dileptonové invariantní hmotnosti vyčíslené do prvních dvou řádů v hybridním rozvoji. Chyba lidí z Fermilabu, jak ji vnímám, spočívala v tom, že tuto snadno přehlédnutelnou matematickou transformaci přehlédli a důsledkem toho obdrželi nesprávnou přesumovanou logaritmickou korekci k hmotě b-kvarku. Takový chybný výpočet očividně způsobí, že chyba spočtené trajektorie tauonu přesáhne 25 procent, jakmile určíme hodnotu spojenou s libovolným daným tauonovým neutrinem."

Bushova oprava umožňuje vědcům další studium tauonu, subatomární částice produkované srážkou tauonového neutrina s atomovým jádrem.

Bush odolal a vědce z Fermilabu zodpovědné za chybu nekritizoval. Místo toho řekl, že chyba byla "v podstatě dosti drobná" a že "každý se přece může zmýlit".

"Fyzika vysokých energií je komplexní a náročný obor a dokonce i špičkovým vědcům občas přeskočí desetinná čárka o jedno nebo dvě místa," řekl Bush. "Mohu k tomu ještě dodat, že jsem spíše odhalil chybu v užitých metodách než v provedené matematice. Experimentální výsledky na urychlovači Tevatron by časem chybu stejně obnažily."

Ředitel Fermilabu Michael Witherell řekl, že prezident byl příliš skromný, dokonce "o jeden řád".

"Kromě toho, že prezident Bush jemně připomněl lidstvu, že i nejlepší mozky v zemi se občas mohou zmýlit, také Spojeným státům zachránil nekolik milionů dolarů," řekl Witherell. "Kdyby pan prezident chybu neodhalil, urychlovač by s chybnými daty musel projít čtyřmi nebo pěti spuštěními, než bychom odhalili, co je špatně. Zásluhou pana Bushe jsme ale zpátky na cestě."

"Ano, je pravda, že jsem v době svých studií na Yale fušoval do vyšší matematiky," řekl Bush, který strávil tři semestry jako asistent doktorů Kashy a Slaughtera na renomované Sloanově laboratoři fyziky vysokých energií Yaleské univerzity. "Ale neměl jsem to pravé nadání pro ‚hudební jazyk, kterým se mluví v srdci vesmíru‘, jak to nazval Gauss. Pokud jsem nějaký dar vůbec měl, je to můj instinkt pro postup a řád."

Bush pokračuje: "Ač jsem studoval fyziku na Yale s nadšením, rychle se vyjasnilo, že mohu lidstvu posloužit daleko lépe kariérou ve státních službách."

Jakkoliv Bush připouští, že mu "lichotí a ctí" ho nabídka týmu zkoumajícího tauonové neutrino, aby prohlédl všechny budoucí publikace Fermilabu o určení trajektorií leptonů, Bush "pozoruhodnou poctu" vlídně odmítá.

"Tento druh činnosti bychom nejspíše měli nechat lidem jako [Thomas] Becher a [Matthias] Neubert, nikoliv diletantům, jako jsem já," řekl Bush. "Jen jsem měl náhodou při svém zpátečním letu z evropského summitu zemí G8 v letadle trochu času, rozhodl jsem se něco přečíst a na listu papíru jsem odchytil jednu drobnou logaritmickou chybu ve výpočtu větvícího poměru, v jinak bezvadném výpočtu, právem odměněném vědeckým grantem. Kdokoliv by mohl udělat totéž."

Agentura TASIbule, překlad Luboš Motl