Antika: Chytrá technologie předcházela matematice

Člověk |

Za zlatý věk antické technologie se zpravidla pokládá helénistické období, kdy působili alexandrijští konstruktéři a Archimédes. Nicméně dovednosti antických inženýrů předcházely matematizaci oboru i Platónovi.

Antika: Chytrá technologie předcházela matematice

O komplikovaném vztahu antické vědy, filozofie a technologie se již na Science Worldu psalo opakovaně. V tomto článku se omezíme na zjištění, že již ze 6. a 5. století př. n. l. jsou z Řecka známa zařízení, která jsme dosud spojovali až s pozdější dobou. Harvardský profesor Mark Schiefsky se svými spolupracovníky zjistil z dobových písemných pramenů i archeologických nálezů, že už třeba v 5. stol. př. n. l. byly pro vážení na trhu používány přesné váhy pracující na principu páky – bylo samozřejmě jednodušší zkonstruovat zařízení tak, aby těžký předmět mohl být zvážen pomocí lehčího.
Toto zařízení předcházelo platónských úvahám o matematizaci poznání i objevu příslušných obecných matematických vztahů o fungování páky v Archimédově době. Kalibrace zařízení byla zřejmě provedena prostě experimentálně, na principu pokusu a omylu.

To samozřejmě neplatilo pro všechna zařízení – třeba katapult byl ve 3. stol. př. n. l. zdokonalen až poté, co byly příslušné fyzikální zákony určeny v matematizované podobě a jeho vývoj v Alexandrii probíhal „moderním“ způsobem.

Tyto poznatky mají samozřejmě obecnější význam pro chápání „podstaty“ západní vědy, vztahu mezi teoretickým a praktickým poznáním, matematikou a experimentem…