Do nitra Jupitera a Saturnu prší helium

Astronomie |

Od určitých podmínek (tlak miliony atmosfér a určitá kritická teplota) přestává být helium v kovovém vodíku rozpustné...

Do nitra Jupitera a Saturnu prší helium

O chování helia v nitru Jupitera a Saturnu jsme již na Science Worldu psali

Jupiter a Saturn jsou možná plné kapalného kovového helia

Nyní vědci z Lawrence Livermore National Laboratory a University of Illinois v Urbana-Champaign dospívají na základě náročných počítačových simulací stavových rovnic obou prvků k závěru, že od určitých podmínek (tlak miliony atmosfér a určitá kritická teplota) přestává být helium v kovovém vodíku rozpustné a směs obou prvků se rozpadá. Hustší helium pak „prší“ do nitra planet.
Vědci se snažili simulovat chování směsi při teplotách někde mezi 4 000 až 10 000 K. (V nitru Jupitera a Saturnu se teplota zřejmě pohybuje ještě výše, někde mezi 10 a 20 tisíci K.)
Zkoumání těchto jevů je důležité pro pochopení evoluce planet Jupiterova typu, kdy by se ideálně mělo dospět k nějakému vztahu zahrnujícímu věk planety, její velikost, hmotnost, složení a vyzařovanou energii (Jupiter i Saturn vyzařují více energie než přijímají ze Slunce). Stávající rovnice celkem věrně popisují Jupiter, energie vyzařovaná Saturnem je však vyšší, než předpokládaly dosavadní modely. Příčinou může být právě samostatná existence obou prvků ve většině jádra planety.

Zdroj: Eurekalert

Podobné procesy, při nichž se v nitru planet mění schopnosti látek vytvářet spolu směsi, popisuje i článek
V nitru Merkuru padá železný sníh

Poznámka: Z původního zdroje není bohužel patrné, co znamená kritická teplota: teplota, nad kterou existuje směs, nebo pod kterou?

Úvodní foto: Wkipedia, NASA, ESA - licence public domain