Genom člověka a myši je téměř stejný

Chemie |

Poněkud ve stínu vyluštění lidského genomu zůstal fakt, že firma Celera přečetla také genom myši. Genová mapa bude k dispozici zřejmě pouze za peníze, konkurenční akademický projekt by měl být u konce za necelý rok. Přesto však řada výsledků vysvitla už nyní.
Celý projekt byl původně podniknut především za účelem minimalizovat chyby vzniklé při čtení lidského genomu. Pokud totiž nějaký kus DNA kóduje syntézu proteinu u myši, lze předpokládat, že bude mít obdobou funkci i u člověka. Cílem tedy bylo především porovnání analogických sekvencí.
Dle Jiřího Forejta (Ústav molekulární genetiky Akademie věd ČR) se však k překvapení vědců ukázalo, že porovnávat lze prakticky všechny sekvence Genom myši je už skoro stejný jako člověka, kdyby se chromozómy rozstříhaly a jinak složily, daly by se oba genomy na sebe převést skoro 100%.