Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Kde se ve vesmíru vzala první voda?

Problém je v tom, že reakce nejlépe probíhá při teplotách cca nad 100 C (samozřejmě je třeba zohlednit i tlak), jenže ve vesmíru je buď mrazivé „skoro-vakuum“ nebo na druhém extrému hvězdné teploty, kde už se zase voda rozpadá na oba prvky. V době vzniku planet, které samozřejmě mají pro existenci vody vhodnou teplotu, už tato byla dávno na scéně. Takže za jakých podmínek vlastně probíhala syntéza? Přitom je voda po vodíku druhou nejčastější molekulou ve vesmíru (samozřejmě pomíjíme jednoatomové „molekuly“).

Zdá se, že voda vzniká především v procesu tvorby hvězdy, tedy v mezihvězdných oblacích prachu a plynů, a to v podobě plynné vodní páry. Z jádra této struktury, kde vzniká hvězda, se uvolňují výtrysky energie; v určité vzdálenosti je pak teplota právě vhodná k tomu, aby vodík a kyslík spolu už zreagovaly a molekula vody současně byla stabilní.

Tento proces dnes můžeme pozorovat všude tam, kde probíhá rychlý vznik hvězd, např. ve Velké mlhovině v Orionu.

Zdroj: Josip Kleczek: Život se Sluncem a ve vesmíru: nová věda – bioastronomie

Paseka 2011

Podrobnosti o knize na stránkách vydavatele

Na toto téma (ale s trochu jinými závěry) viz také Voda vznikla na zrnkách kosmického prachu

Anotace knihy:

Energie – a zvláště energie sluneční, ať už přímá (záření) či nepřímá (biomasa, vítr, teplo oceánů, vlny apod.) či fosilní (uhlí, ropa, zemní plyn) – rozhoduje o našem životě individuálním i společenském. Nejen život náš, ale i život celé biosféry je na ní naprosto závislý. Proto zcela udivuje obecná neznalost o Slunci jako zdroji této životodárné energie. A právě o tom, jak se ze Slunce uvolňuje energie, jak se přenáší z jeho jádra až na naši Zemi, jak sluneční energie utváří životní prostředí a udržuje život celé biosféry a jak se jeho energie mění v energii tepelnou, chemickou, elektrickou a mechanickou, vypráví kniha. Život na Zemi s hvězdou Sluncem je nepatrným článkem vývoje vesmíru. Planetárních soustav kolem hvězd slunečního typu jsou jen v Mléčné dráze miliardy. A protože všude ve vesmíru vládnou stejné zákony, mohl život vzniknout i na planetách u jiných hvězd. Na všechny tyto otázky hledá odpověď nová věda – bioastronomie.