Linky: Lidské kmenové buňky z králičích vajíček a teplomilná bakterie

Astronomie |

Pondělní přehled odkazů bude stručnější než obvykle, nechceme však čtenáře ochudit především o dvě aktuální novinky: Lidské kmenové buňky by snad bylo možné získávat také z králičích vajíček. Podařilo se objevit zatím nejteplomilnější organismus - bakterii přežívající i při teplotě 121 Celsiů.

Pondělní přehled odkazů bude stručnější než obvykle, nechceme však čtenáře ochudit především o dvě aktuální novinky: Lidské kmenové buňky by snad bylo možné získávat také z králičích vajíček. Podařilo se objevit zatím nejteplomilnější organismus – bakterii přežívající i při teplotě 121 Celsiů.

Při terapeutickém klonován je zřejmě možné vyjít z králičích vajíček a do nich vložit jádro lidské somatické buňky. Tím by odpadla současná potřeba začínat s lidskými embryi. Celá "míchací" metoda je ovšem kontroverzní zase jiným způsobem a autorce se příspěvek dlouho nedařilo prosadit do vědeckých časopisů – nakonec vyšel v periodiku Čínské akademie věd.
Více Osel
a New Scientist
Poznámka: Jak ale na Oslu upozorňuje Jaroslav Petr, králičí buňky mají vlastní mitochondriální DNA; ta se od mtDNA "dárce jádra" liší jistě více než náhodná lidská mtDNA.

Ještě jedna novinka ze serveru Osel: Geneticky modifikovaný virus by mohl hubit nádory mozku. Modifikace spočívá v tom, že běžný adenovirus je natolik zeslaben, aby nenapadal zdravé buňky. Oproti nádorovým buňkám může naopak použít speciální přidaný klíč – a působí tedy selektivně…

Nyní slíbená teplomilná bakterie: Byla objevena v termálních pramenech na dně Tichého oceánu a při teplotě 121 stupňů Celsia nejen přežívá, ale dokáže se i rozmnožovat. Dosavadní teplotní rekord byl o 8 stupňů nižší (Pyrolobus fumarii).
Podrobnosti zpráva ČTK např. na Tiscali
Dále také na New Scietist
Zde se uvažuje také o problému, jaké vlastnosti asi musejí mít speciální proteiny této bakterie, aby při tak vysoké teplotě nedošlo k denaturaci. Taktéž musí zůstat funkční celý genetický aparát zajišťující kopírování nukleových kyselin a proteosyntézu. A samozřejmě musejí existovat také vlastní nukleové kyseliny. Zejména RNA je přitom teplotně docela labilní.
V této souvislosti lze samozřejmě spekulovat, nakolik jsou termální bakterie podobné prvním živým tvorům. Podle některých teorií totiž život vznikl právě v prostředí na dnech oceánu. Něco málo k tomuto tématu lze najít na Boston.com. Zde je nově nalezená bakterie navíc popisovaná jako živící se železem (pravděpodobně získává energii oxidací železnatých iontů na železité; podrobnosti o metabolismu ovšem v článku scházejí).

Na New Scientistu ještě poznamenávají, že maximální teplotní odolnost neznamená, že při těchto teplotách bakterie v přírodě běžně žije nebo že zde leží její optimum. Tyto mikroorganismy se obvykle množí nejrychleji při teplotách těsně nad 100 stupňů.

Na závěr zcela z jiného soudku: Hvězdy prý v současném vesmíru rychleji zanikají než vznikají. Podrobnosti Idnes