Pavoučí vlákna by mohla jít vyrábět průmyslově

Biologie |

Vyrábět průmyslově pavoučí vlákna se zatím příliš nedaří. Chov pavouků v zajetí naráží na problémy a náš hlad po tomto materiálu, který řadou vlastností předčí i kevlar, se snažíme řešit různými triky, jako je třeba použití genetické modifikace a následné získávání materiálu z mléka (podrobnosti viz článek Pavučina v mléce). Nyní by se situace mohla změnit.
Andreas Bausch z Technické univerzity v Mnichově vyvinul se svými kolegy postup, který má připomínat způsob, jak pavouci vytvářejí vlákna v přírodě. Použili tedy pavoučí proteiny ADF3 a ADF4 (ty umíme získat celkem efektivně třeba právě z mléka geneticky modifikovaných koz) a jejich „snovací zařízení“ simuluje i další pavoučí procesy, například změny pH. Příslušné proteiny se v roztoku obsahujícím mj. fosforečnany shluknou do kulových částic o průměru 1 a 5 mikrometrů. Potom se prudce změní koncentrace fosforečnanů a pH, což z těchto proteinových chomáčků udělá lineární struktury. Jestliže tyto proteiny v zařízení tečou, začnou se spojovat do dlouhých řetězců. V principu jde tento postup provést i s jedinou bílkovinou, vlákna z více bílkovin jsou ovšem mj. chemicky stabilnější. Vlastní vlákno tedy vzniká při průchodu kapilárami/tryskami a podle jejich průměru se samozřejmě liší výsledné vlastnosti materiálu.

S pavučinou se samozřejmě děje celá řada dalších věcí, napíná se, schne… Ale i tyto procesy by časem mělo jít uspokojivě zvládnout i uměle. Podrobnosti ovšem zveřejněny nebudou, protože výzkumníci si postup chtějí patentovat.

Pavoučí sítě jako na dlani