Rozcestník: Strunová teorie

Astronomie |

Strunová teorie je současným pokusem o zahlazení rozporů mezi dvěma hlavními fyzikálními koncepcemi: Obecnou teorií relativity, která se uplatňuje v galaktickém měřítku, a kvantovou fyzikou, která zkoumá "mikroúrovňové" jevy. Předpokládá se, že teorie superstrun by se mohla stát základem pro hypotetickou "Teorii všeho" (Theory of Everything, TOE), která je pokládána za jakýsi Svatý grál současné fyziky.

Poznámka: Rozcestníky přinášejí základní přehled oboru a nejsou aktualizovány. Aktuální články hledejte spíše podle rubrik.

Problematikou strun se na serveru Scienceworld zabývají například následující články:

Elegantní vesmír – Recenze bestselleru, který jako první uvádí v češtině psaný popularizační výklad teorie superstrun

Podivná symetrie: Splynutí převrácených hodnot – Jak se teorie supestrun vyrovnává s nekonečny, které na malých vzdálenostech tolik trápily kvantovou fyziku?

Kolik rozměrů má časoprostor a proč? – V řadě moderních fyzikálních teorií se pracuje s vícerozměrným prostoročasem. Proč tedy ale kolem sebe vnímáme jen tři rozměry prostorové a pouze jeden rozměr časový?

Supestruny vědcům nestačí: Co je to M teorie? Písmeno M je odvozeno ze slova mystická, přesto se však jedná o teorii fyzikální. Mj. si klade za cíl zajít ještě dál než teorie strunová…

Přednosti LHC: Supestruny a Internet – O stavbě nového urychlovače částic

Co s urychlovačem částic? Nové a výkonnější urychlovače částic neboli cyklotrony jsou nutné, aby bylo možné moderní fyzikální teorie testovat v praxi…

Se strunovou teorií bezprostředně nesouvisejí, ale ke kosmologii a astrofyzice mají úzký vztah i následující články:

Záhada skryté hmoty odhalena

Vakuum neustále vře

Nová kniha Stephena Hawkinga

Proč v noci nezáří celé nebe? Cožpak každým směrem není od nás alespoň jediná hvězda?

Stacionární vesmír podle Freda Hoyla

Chybějící neutrina A jak je to s jejich hmotností, je nulová nebo nenulová?

Černá díra v naší Galaxii?
Hvězdy bohaté na olovo?

Bellovy experimenty
1. díl
2. díl

Porušení CP symetrie díky mesonům B
Bush nalezl chybu ve výpočtech Fermilabu humor :-)

Evoluce vesmírů – o zajímavých paralelách mezi genetikou a kosmologií, koncepce více vesmírů, mezi nimiž dochází k přírodnímu výběru

Mikrosvět, makrosvět a lidská mysl – Jaké jsou představy Hawkingova spolupracovníka Rogera Penrose o budoucí zastřešující fyzikální teorii? A jak to souvisí s lidským vědomím?

Vyvrácení teorie relativity: Co je to EPR paradox? Kdy se informace přenáší rychleji než světlo?

Vesmír jako přerostlá fluktuace vakua Není to možná příjemná představa, ale je vesmír něčím jiným než ničím? :-)

Rozpad kaonu: Když čas běží jenom jedním směrem Otázka, nakolik mohou fyzikální procesy probíhat pouze jendím směrem, je pro současnou fyziku klíčová

Voda se vaří, jen když se na ni nedíváte! Vliv pozorovatele na průběh pokusu

Determinismus v současné fyzice Co je dáno a co je neurčité?

Černé díry září! Zřejmě nejslavnější objev Stephena Hawkinga říká, že černé díry nejsou tak docela černé.

Entropie černých děr Jak je to přesně se druhým zákonem termodynamiky?

Melissa Franklinová o teoretické fyzice