Urychlovač LHC bude v CERNu oficiálně spuštěn 10. září

Fyzika |

Urychlovač, respektive srážeč (LHC – large hadron collider) se v ženevském CERNu budoval od roku 2003. Oficiální spuštění bylo několikrát posunuto.

Za necelý měsíc by měly být v 27 km dlouhém tunelu vyslány první paprsky protonů o energiích 0,45 TeV. Teprve až se ale tento proces podaří odladit a pustit oba paprsky přesně proti sobě, budou se moci zkoumat vlastní srážky. K tomu by mělo dojít ještě letos, kdy by paprsky měly dosáhnout energií 5 TeV. Posléze se počítá s ještě většími energiemi, které by se mohly blížit energiím částic ve velmi raném vesmíru.
Spuštění předcházelo vychlazení všech 8 sektorů na provozní teplotu, testování 1 600 supervodivých magnetů i jejich napájení. Posléze je třeba fungování všech částí srážeče synchronizovat, aby pracovaly jako celek.
O vychlazení sektorů
O zapojení magnetů

8. srpna byl do jednoho ze sektorů vpuštěn první protonový svazek; prošel celým sektorem s odchylkou proti plánu 3 mm. V září by již měl paprsek proběhnout celým urychlovačem.
Finálně by jedním z cílů pokusů v urychlovači měla být detekce Higgsova bosonu.
Higgsův boson by v Tevatronu mělo být možné odhalit

Oficiální spuštění srážeče LHC by mělo být vysíláno na Eurovizi.

Zdroj: CERN