Vzdálených kup galaxií je méně, než se čekalo

Astronomie |

Pozorování provedená dalekohledy ESO poskytla rozhodující třetí rozměr při pátrání po temných složkách vesmíru.

Vzdálených kup galaxií je méně, než se čekalo

tisková zpráva Evropské jižní observatoře č. 48/2015

Využití dalekohledů ESO přineslo mezinárodnímu týmu astronomů pohled do třetího rozměru při rozsáhlém pátrání po těch největších gravitačně vázaných strukturách ve vesmíru – kupách galaxií. Pozorování provedená pomocí dalekohledů VLT a NNT doplnila data získaná po celém světě i z oběžné dráhy v rámci přehlídky XXL – jedné z nejrozsáhlejších přehlídek pátrajících po kupách galaxií.

Kupy galaxií jsou mohutná seskupení jednotlivých galaxií. Rovněž obsahují značné množství horkého plynu, jehož teplota je tak vysoká, že vyzařuje dokonce na vlnových délkách rentgenového záření. Tyto rozsáhlé útvary jsou velmi důležité při zkoumání vesmíru, astronomové se totiž domnívají, že jejich strukturu ovlivňují dvě nepolapitelné kosmické ingredience – temná hmota a temná energie (dark matter, dark energy). Zkoumáním vlastností galaktických kup v různých fázích vývoje vesmíru by mělo být možné zjistit řadu informací o této ‚temné straně‘ vesmíru, které stále rozumíme jen chabě.

Mezinárodní tým více složený z více než sta astronomů a astrofyziků zahájil pátrání po těchto kosmických strukturách v roce 2011. Jelikož rentgenové záření, které pomáhá kupy galaxií odhalit, absorbuje atmosféra Země, je potřeba k tomuto úkolu využít kosmické rentgenové observatoře. Vědci proto spojili síly evropské družice XMM-Newton – získali dosud nejdelší čas, jaký byl na tomto přístroji přidělen jednomu týmu – a pozemních dalekohledů celého světa včetně přístrojů ESO. Výsledkem je rozsáhlá a stále rostoucí databáze pokrývající značnou část elektromagnetického spektra [1], která je souhrnně označována jako přehlídka XXL.

„Hlavním úkolem přehlídky XXL je získat informace o dobře definovaném vzorku asi pěti set kup galaxií nacházejících se ve vzdálenosti odpovídající až polovině současného stáří vesmíru,“ vysvětluje Marguerite Pierre (CEA, Saclay, Francie), vedoucí programu XXL.

Pomocí družice XMM-Newton se vědci pokusili najít množství dosud neznámých kup galaxií. Pro toto pátrání vybrali dvojicí oblastí na obloze, obě s rozlohou stokrát převyšující plochu Měsíce v úplňku. Členové týmu XXL nedávno v sérii článků zveřejnili první výsledky založené na analýze stovky nejjasnějších nalezených galaktických kup [2].

K pečlivé analýze záření přicházejícího z jednotlivých galaxií tvořících tyto kupy byly mimo jiné použity dalekohledy ESO: NTT (New Technology Telescope) s přístrojem EFOSC2 a VLT (Very Large Telescope) s přístrojem FORS. Tato pozorování byla velmi významná, umožnila vědcům změřit vzdálenosti jednotlivých kup a poskytla tak trojrozměrný pohled na vesmír, který je nezbytný k přesným analýzám rozložení temné hmoty a pátrání po vlivu temné energie [3].

Přehlídka XXL jistě přinese celou řadu neočekávaných vzrušujících výsledků, a i když v současnosti je k dispozici asi jen pětina předpokládaného množství dat, několik důležitých objevů již nabídla.

Jeden z již publikovaných článků popisuje objev pěti nových superkup – což jsou v podstatě kupy kup galaxií – čímž se rozšířila skupina známých útvarů podobného typu, jako je například naše místní superkupa Laniakea (Laniakea Supercluster).

Další práce se zaměřila na následná pozorování jedné z objevených kup galaxií (označovaná kódem XLSSC-116), která se nachází přes 6 miliard světelných let daleko [4]. V této kupě byl pomocí přístroje MUSE a dalekohledu VLT zaznamenán neobvykle jasný difúzní objekt.

„Vůbec poprvé můžeme detailně zkoumat rozptýlené světlo ve vzdálené kupě galaxií, což dokumentuje mimořádné schopnosti přístroje MUSE pří výzkumu těchto útvarů,“ vysvětluje spoluautor článku Christoph Adami (Laboratoire d’Astrophysique, Marseille, Francie).

Členové týmu rovněž použili získaná data k potvrzení domněnky, že galaktické kupy v minulosti jsou zmenšenými verzemi kup současných – což je velmi důležitý objev pro teoretické pochopení vývoje kup během evoluce vesmíru.

I pouhé sčítání galaktických kup v datech přehlídky XXL potvrdilo neobvyklý nedávno publikovaný výsledek – vzdálených kup galaxií je méně, než se očekávalo podle předpovědí vypočtených na základě kosmologických parametrů změřených pomocí satelitu Planck (ESA). Důvod tohoto rozporu je neznámý, členové týmu však doufají, že na kloub této kosmologické záhadě přijdou s pomocí kompletního vzorku kup, který bude k dispozici v roce 2017.

Tato čtveřice významných výsledků však představuje jen malou ochutnávku toho, co může přinést takto rozsáhlá přehlídka těch nejmohutnějších gravitačně vázaných útvarů ve vesmíru.

Převzato ze stránek Hvězdárny Valašské Meziříčí

Poznámky

[1] V rámci přehlídky XXL vědci zkombinovali archivní data a nová pozorování kup galaxií v rozsahu vlnových délek od 0,1 nm (XMM-Newton) až po 1 m (Giant Metrewave Radio Telescope [GMRT]).

[2] Kupy galaxií, jejichž pozorování bylo oznámeno v těchto 13 článcích, mají rudé posuvy z = 0,05 až z=1,05, což odpovídá stáří vesmíru 13 až 5,7 miliardy let.

[3] Ke zkoumání kup galaxií je potřeba znát jejich vzdálenosti. Ačkoliv přibližnou vzdálenost – fotometrický rudý posuv – lze stanovit analýzou jasnosti objektu v různých pásmech (rozsazích vlnových délek, barvách), přesnější určení rudého posuvu pomocí spektroskopie je v tomto případě nezbytné. Data pro změření spektroskopického rudého posuvu kup byla mimo jiné získána z archivních pozorování provedených v rámci přehlídek VIPES (VIMOS Public Extragalactic Redshift Survey), VVDS (VIMOS-VLT Deep Survey) a GAMA.

[4] Bylo zjištěno, že tato kupa galaxií má rudý posuv z = 0,543.

Úvodní foto: Wkipedia, NASA, ESA - licence public domain