Zatmění Slunce 1. 8. 2008

Astronomie |

***oznámení Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka

Kanada, Arktida, Sibiř a severní Čína. Pouze z těchto řídce osídlených míst bude v pátek 1. srpna pozorovatelné úplné zatmění Slunce. Více než tři miliardy pozemšťanů valné části Evropy a Asie se však mohou ve stejný den těšit na neméně zajímavé částečné zatmění Slunce. Například při pohledu z České republiky zakryje temný měsíční kotouč více než dvacet procent slunečního disku.

Zatmění začne v pátek 1. srpna dopoledne krátce před jedenáctou hodinou letního středoevropského času. Měsíc se do Slunce "zakousne" u jeho horního okraje. Následující hodinu se bude zakrytá část pozvolna rozšiřovat. Částečné zatmění v České republice vyvrcholí čtvrt hodiny před polednem. Od toho okamžiku bude měsíční kotouč ustupovat, celý sluneční disk se opět objeví krátce po půl jedné.

Na brněnské hvězdárně a planetáriu bude za příznivého počasí od 11:00 do 12:30 hodin samozřejmě připraveno komentované pozorování unikátního úkazu – pouhým okem, přenosnými astronomickými dalekohledy i těmi největšími přístroji. Pokusíme se také zprostředkovat internetový on-line přenos z elektronické rozhledy http://rozhledna.hvezdarna.cz

Ještě před začátkem zatmění, v 10 hodin dopoledne, bude možné shlédnout mimořádné představení pod umělou oblohou velkého planetária "Ve stínu světla". Naopak po 12. hodině bude připraven přímý přenos z oblasti, kde 1. srpna nastane úplné zatmění Slunce. "Dívat" se budeme od malé osady Yiwu, severně od města Hami v provincii Xinjiang v Číně.

Navíc brněnská Hvězdárna a planetárium připravila k úkazu i speciální video pořad, který je ke shlédnutí na www stránkách http://www.hvezdarna.cz

Jak vlastně vzniká zatmění Slunce? Jednoduše. Průměr Slunce je zhruba 400krát větší než průměr našeho Měsíce. Slunce je ale současně od Země 400krát dál než Měsíc. Proto mají obě tělesa na pozemském nebi prakticky shodný úhlový průměr. Pokud se tedy náš kosmický soused postaví mezi planetu Zemi a Slunce, může jeho temný kotouč naši denní hvězdu částečně a nebo úplně zakrýt.

Vzácný úkaz můžete pohodlně a bezpečně sledovat pomocí speciálních brýlí nebo temného svářečského filtru, jenž se prodává v obchodech s pracovními pomůckami. Rozhodnete-li se pozorovat zatmění malým dalekohledem, například loveckým triedrem, pak si obraz Slunce raději promítněte. Jednoduše si vezměte čistý bílý papír a přidržte jej za okulárem dalekohledu ve vzdálenosti asi třicet centimetrů. Jakmile přístroj na stativu namíříte na Slunce, objeví se na papíru světlé kolečko – obraz Slunce. Jestliže nebudou jeho okraje ostré, zkuste projekční plochu přiblížit či oddálit a obraz také zaostřete. Do dalekohledu se ale v žádném případě nedívejte!

Nikdy přitom nezapomeňte na to, že se při pozorování Slunce musíte vždy chránit filtry, které dostatečně zeslabí viditelné i neviditelné záření. V opačném případě hrozí, že si dočasně a nebo trvale poškodíte zrak!

Kdybychom měli to štěstí a postavili se do cesty plnému měsíčnímu stínu, pak 1. srpna 2008 zahlédneme úplné zatmění. Nejdéle bude Slunce zakryté v severním Rusku, kde z oblohy zmizí na celé 2 minuty a 27 sekund. Je však téměř jisté, že v této oblasti bude zataženo. Kdyby tamní pozorovatelé měli přeci jen štěstí, pak na setmělé obloze kromě jemné sluneční atmosféry zahlédnou i nejnápadnější hvězdy a také některé planety: Merkur, Venuši, Mars a Saturn.

Ať už budete v pátek 1. srpna kdekoli, rozhodně se na sluneční zatmění podívejte. Vždyť další takový úkaz bude viditelný z pustin Tichého oceánu 26. ledna 2009 a v Evropě si na částečné zatmění Slunce počkáme až do 4. ledna 2011. Úplné zatmění přitom bude přímo z České republiky, pokud bude vůbec něco takového jako Česká republika ještě existovat, pozorovatelné až 7. října roku 2135. Tedy pokud bude pěkné počasí…