Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

60 let jaderné energetiky

tisková zpráva České nukleární společnosti

Před šedesáti lety, 26. června 1954 v půl šesté odpoledne, začal grafitový reaktor AMI-1 v ruském Obninsku dodávat elektřinu do sítě. Do historie se tak zapsal jako první komerční jaderný reaktor na světě. Přestože elektřinu dodával jen pět let, pro výzkumné účely fungoval bez problémů další čtyři dekády.
Výstavba jaderné elektrárny v Obninsku, cca 110 km jihozápadně od Moskvy, začala v roce 1951. Samotný reaktor AM-1 (z ruského Atom Mirnyj – Mírový atom) o výkonu 5 MWe (nebo 30 tepelných MW) byl vybudován během devíti měsíců. Jednalo se o grafitový, vodou chlazený reaktor, využívající uran s 5% obohacením.
Jednalo se o předchůdce reaktoru typu RBMK. Velkou zásluhu na výstavbě jaderného reaktoru pro komerční účely měl významný vědec Igor V. Kurčatov, otec sovětského vojenského jaderného programu. Kurčatov byl pověřen dohledem na výstavbu. Kromě výroby elektřiny a ohřevu vody pro město byl AM-1 využívaný rovněž pro jaderný výzkum, zejména v oblasti jaderného pohonu ponorek či výroby izotopů pro zdravotnictví. V roce 2002 byl reaktor uzavřen kvůli vysokým provozním nákladům. Elektrárnu ročně navštíví na 2 000 turistů, proto se ruská vláda rozhodla, že ji přebuduje na muzeum.