Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

NASA a Cisco budou monitorovat změny klimatu

***tisková zpráva společnosti Cisco

Americká vládní agentura NASA a společnost Cisco se dohodly na spolupráci při vývoji globální platformy Planetary Skin. Ta umožní takřka v reálném čase zaznamenávat, shromažďovat, analyzovat a poskytovat data o stavu životního prostředí na celém světě. Získané informace budou k dispozici vládám, firmám i široké veřejnosti. Pomohou při rozhodování o využití přírodních zdrojů a o opatřeních zmírňujících rizika, která ze změn klimatu vyplývají, ať už jde o zvyšování hladiny moří, sucho nebo šíření nemocí.

„Výzkum NASA se za posledních padesát let účastnil řešení mnoha výzev, před kterými lidstvo stálo, a zkoumání změn zemského klimatu patří mezi ně. Spolupráce NASA a Cisco je partnerstvím dvou organizací, které představují světovou špičku ve svém oboru a jsou velmi dobře vybaveny technologiemi a odbornými kapacitami využitelnými pro vývoj a modelování platformy Planetary Skin,“ uvedl S. Pete Worden, ředitel Amesova výzkumného centra při NASA.

NASA a Cisco budou společně vyvíjet platformu pro vzdálenou on-line spolupráci Planetary Skin. Ta umožní sbírat a analyzovat data z čidel umístěných na satelitech, letadlech, lodích i pozemních zařízeních po celé zeměkouli. Získaná data budou takřka v reálném čase k dispozici vládám, firmám i veřejnosti pro měření, ověřování a poskytování informací o stavu životního prostředí. Cílem projektu je mít možnost včas odhalovat změny klimatu a mít možnost se jim přizpůsobovat.

„Zmírňování dopadů klimatických změn je naprosto klíčové pro hospodářskou a sociální stabilitu světa, proto jsme ve společnosti Cisco hrdí na to, že na této iniciativě můžeme s NASA spolupracovat. Věříme, že se k ní připojí i další subjekty z veřejného, soukromého i neziskového sektoru,“ řekl John Chambers, generální ředitel společnosti Cisco.

NASA a Cisco zahájí spolupráci na Planetary Skin několika pilotními projekty, mezi které bude patřit například projekt Rainforest Skin naplánovaný již na příští rok. Jeho cílem bude sledovat mýcení deštných pralesů na celém světě. Projekt by měl ověřit možnosti pro integraci komplexní sítě čidel a zjistit, jak zaznamenávat, analyzovat a prezentovat informace o změnách objemu uhlíku v deštných pralesech transparentním a využitelným způsobem. Podle vědců má ničení deštných pralesů na svědomí zvyšování koncentrace uhlíku v atmosféře, což podstatně přispívá ke globálnímu oteplování.

NASA již s využitím sítě družic, letadel i pozemních stanic sleduje planetu a monitoruje zdraví Země. Celkové investice NASA do sledování stavu Země a výzkumu změn klimatu převyšují investice všech ostatních států světa dohromady. Společnost Cisco vloží do projektu především své zkušenosti z oblasti síťových technologií. Její experti provedou komplexní analýzu a modelování dat a pomohou vytvořit platformu Planetary Skin tak, aby vyhovovala potřebám milionů svých uživatelů.

Vedle společnosti Cisco na programu Planetary Skin spolupracují také Organizace spojených národů (OSN), nadnárodní rozvojové banky, firmy, mezinárodní vládní agentury, univerzity, mozkové trusty, nevládní organizace a nadace.

Více informací o platformě Planetary Skin najdete na adrese http://www.planetaryskin.org/.