Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Plynní obři blízko hvězdy přijdou o atmosféru

Velká část z 350 doposud objevených exoplanet patří do skupiny tzv. horkých Jupiterů. Jedná se o obří plynné planety, obíhající velmi blízko svých sluncí. Mezinárodní tým astronomů nyní přichází s teorií, podle které může krátká vzdálenost od hvězdy pro planetu znamenat nedobrovolnou dietu.

Týmu astronomů se podařilo zjistit, že pokud obíhá exoplaneta okolo hvězdy blíže než ve vzdálenosti 0,02 AU (= astronomická jednotka, střední vzdálenost Slunce – Země), může se její atmosféra postupně zcela vypařit. Z původního plynného obra tak může zbýt jen jeho kamenné jádro.

Ani exoplanety, obíhající v nepatrně větší vzdálenosti, nemusí mít vyhránu a během svého života mohou zhubnout až o 1/4 své hmotnosti.

Dr. Helmut Lammer a jeho tým z rakouského Astronomického ústavu se domnívá, že nedávno objevená exoplaneta CoRoT-7b, spadající do kategorie super–Zemí, může být ve skutečnosti kamenným jádrem planety, která měla kdysi hmotnost jako Neptun a byla plynným světem. Planeta obíhá okolo své hvězdy ve vzdálenosti 0,017 AU s dobou oběhu 0,85 dne! Hmotnost planety se odhaduje na 11 Zemí.

Astronomové vytvořili počítačové modely pro exoplanety, obíhající okolo své hvězdy ve vzdálenosti menší než 0,06 AU. Do studie bylo zahrnuto 49 exoplanet, u nichž jsou dobře známy orbitální parametry a hmotnost.

HD 209458b

Teorie vypařujících se exoplanet není nová. Nejznámějším příkladem je exoplaneta HD 209458b obíhající okolo hvězdy slunečního typu ve vzdálenosti 0,04 AU (asi 6 milionů kilometrů) s dobou oběhu 3,5 dne. Hubblův kosmický dalekohled u této exoplanety zkoumal atmosféru už před dvěma lety. Na základě pozorování se podařilo zjistit, že planeta ztrácí každou sekundu asi 10 000 tun vodíku z atmosféry. HD 209458b obíhá okolo hvězdy, vzdálené 150 světelných let od Země v souhvězdí Pegase a byla první exoplanetou objevenou tranzitní metodou. Letos si budeme připomínat desáté výročí tohoto objevu.

WASP-12b

Dalším příkladem může být tranzitující exoplaneta WASP-12b, která má hmotnost asi 1,4 Mj a obíhá okolo svého slunce ve vzdálenosti 0,02 AU s dobou oběhu asi 1 dne. Podle simulace mohla během svého dosavadního života ztratit asi 20 až 25% své hmotnosti. Na atmosféru exoplanety velmi silně působí hvězdný vítr a také koronální výtrysky hmoty.

Převzato z webu Exoplanety.cz.

autor Petr Kubala