Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Další cíle sond po Plutu a kometě

V případě Venuše by mohlo jít o sondu VERITAS pro radarový průzkum povrchu (ten není přes hustou atmosféru vidět) i o sondu, která by se ponořila do atmosféry – DAVINCI.

Kromě toho se do dalšího kola dostal dalekohled NEOCam, který by hledal nebezpečné planetky. NASA bude posuzovat také misi k asteroidu Psyche, který je bohatý na kovy a „turné“ ke čtyřem Trojanům v blízkosti Jupiteru – sonda Lucy.

Každý projekt dostane 3 miliony dolarů pro další přípravu a v září 2016 pak NASA vybere jeden až dva, které se budou realizovat.

Nejbližší kosmické sondy

Kromě NASA a ESA slyšíme v oblasti výzkumu Sluneční soustavy také stále více o Indii, Číně a samozřejmě již delší dobu o Japonsku. Vrátit se navíc chystá také Rusko, i když u něj je to s ohledem na stav tamní kosmonautiky vždy doslova ve hvězdách. V neposlední řadě bychom neměli opomenout ani soukromý sektor, i když ani tam nejsou plány jisté.

Rok 2016

Příští rok na jaře se opět otevírá příhodné okno pro cestu na Mars, čehož využijí dvě sondy. V březnu by měla odstartovat americká InSight. Ta je konstrukčně podobná sondě Phoenix, která na Marsu přistála v květnu 2008. InSight bude mít na palubě tři přístroje. Prvním je seismometr, druhým je německý přístroj pro měření tepelného toku – sonda se dostane až 5 metrů hluboko a posledním pak experiment pro měření rotace Marsu, což by nám mělo říct něco o marsovském jádře.

V březnu se k Marsu také vydá sonda ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO). Jedná se o společný projekt ESA a Ruska. Půjde o sondu, která bude obíhat okolo rudé planety a také menší přistávací modul, který má otestovat technologie pro další fázi projektu.

V září 2016 odstartuje americká sonda OSIRIS-REx k asteroidu jménem Bennu. V plánu je nejen detailní průzkum asteroidu ale také odběr vzorků a jejich doprava zpět na Zemi v roce 2023.

2017

V lednu 2017 se ESA a Japonsko společně vydají k Merkuru v rámci mise BepiColombo. Bude se jednat o dvě samostatné sondy, které ale vyrazí k nejmenší planetě Sluneční soustavy společně.

Ve stejném roce nás také čeká patrně velké dobývání Měsíce. Sondy se tam chce poslat Indie (orbiter a rover) a patrně i Čína, která má v plánu vyslat další rover a také dopravit vzorky zpět na Zemi. Zapomenout nesmíme ani na zemi vycházejícího slunce. Japonsko chce v rámci projektu SELENE-2 vyslat lander a penetrátor.

2018

Rok 2018 bude ve znamení Slunce. NASA hodlá poslat sondu Solar Probe Plus do vzdálenosti jen 0,04 AU od Slunce – přesněji necelých 6 milionů km od Slunce. Na zoubek se Slunci podívá i evropská SolO.

V roce 2018 přijde druhé dějství evropsko-ruského projektu. K Marsu odstartuje evropský rover ExoMars a ruská statická sonda.

V roce 2018 bychom se také mohli dočkat postupné obnovy sovětského (ruského) programu Luna. Postupně se můžeme těšit na vše od orbiteru, landeru, přes penetrátory, rover až po návrat vzorků. Ale uvidíme…

Výhled

Okolo roku 2019-2020 chtějí přistát na Měsíci také Japonci. Počítá se také s dalším výzkumem Marsu – nástupcem Curiosity (2020) i návratem vzorků z Marsu.

Výhledově bychom se mohli po roce 2020 dočkat výzkumu jupiterových měsíců – okolo roku 2022 odstartuje evropský Jupiter Icy Moon Explorer (JUICE). Rusové pak dokonce okolo roku 2030 plánují přistání sondy na Merkuru.

autor Petr Kubala