Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

GJ 1132b: exoplaneta Zemi nejpodobnější

Za objevem, a řekl bych mimořádným objevem, tentokrát nestojí dalekohled Kepler, ale čistě pozemský MEarth. Ten se zaměřuje na hledání exoplanet zemského typu u červených trpaslíků (proto to M). Jeho vlastně jediným ale velmi významným objevem byla zatím exoplaneta GJ 1214b.

MEearh sídlí na dvou místech – v Arizoně a na Cerro Tololo v Chile. Na obou stanovištích je k dispozici osm dalekohledů o průměru 40 cm, které se věnují lovu exoplanet tranzitní metodou.

V sítích projektu MEarth nyní uvízla planeta GJ 1132b, která se ze všech dosud objevených exoplanet možná podobá Zemi nejvíce…no podobá, jen pokud jde o fyzikální parametry.

Protože je mateřskou hvězdou malý červený trpaslík, je pokles jasnosti hvězdy poměrně výrazný – asi 0,3 procenta. Poloměr exoplanety byl odhadnut na 1,2 Země.

Planeta přitom obíhá okolo své hvězdy s periodou jen 1,26 dní. Gravitační vliv na blízkou a poměrně malou hvězdu je natolik velký, že se na rozdíl od jiných kamenných planet podařilo změřit amplitudu výchylky v radiálních rychlostech hvězdy. Na základě měření spektrografu HARSP byla odhadnuta hmotnost planety na 1,6 Zemí.

V tomto ohledu – poloměr a hmotnost (a znalost obou) je GJ 1132b Zemi nejpodobnější exoplanetou, nebo jednou z těch nejpodobnějších.

Život na povrchu ale nečekejme. Teplota tam bude příliš vysoká i na dosti teplomilné emzáky. Od své hvězdy dostává planeta 19krát více záření než Země od Slunce.

autor Petr Kubala