Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Mise sondy Phoenix na Marsu skončila

NASA si dobře uvědomovala, že Phoenix na povrchu Marsu nevydrží dlouho. Na solární panely se snášel prach a délka slunečního svitu se s přicházející zimou zkracovala. Byl tak jen otázka času, kdy sonda nebude mít k dispozici potřebné množství energie. Naposled zavolal Phoenix domů 2. listopadu 2008. NASA se poté několikrát pokoušela se sondou navázat spojení a to zejména v obdobích, kdy v severních oblastech Marsu vystoupá slunce vysoko nad obzor a teploty dosahují přijatelných hodnot. Phoenix se však neprobral a NASA se už nepodařilo s ním navázat spojení. V úterý 25. května 2010, dva roky po přistání byly snahy o komunikaci ze základnou Vastitas Borealis ukončeny.

Phoenix potvrdil přítomnost vodního ledu jen několik centimetrů pod povrchem, zkoumal marťanské počasí a získal informace o chemickém složení půdy na rudé planetě. Jeho data zkoumají vědci po celém světě dodnes.

Před pár dny pořídila sonda MRO z oběžné dráhy Marsu snímky oblasti přistání sondy Phoenix. Na fotografiích je patrná i samotná sonda a jeden stín, který vrhá rozložený solární panel. Sonda ale disponovala dvěma panely, druhý stín však na snímku není…proč? Vědci se domnívají, že došlo k jeho zničení poté, co se na panel usazovala námraza z oxidu uhličitého.

Sonda Phoenix přinesla mnoho cenných informací o marťanské půdě i o změnách počasí na planetě. Významným způsobem posunula vpřed naše znalosti o Marsu a v historii výzkumu Sluneční soustavy ji bude už navždy patřit čestné místo. Godbye Phoenix a díky za vše!

Poznámka: Úvodní obrázek je pouze ilustrační, to pochopitelně není Phoenix.

Video NASA JPL z YouTube:

autor Petr Kubala