Nanotechnologie z magnetického papíru

Aktuality |

Vědci z Purdue University vyrobili „magnetický papír“. Materiál vytvářejí z obyčejného papíru, který je impregnován minerálními oleji, v nichž jsou rozpuštěny nanočástice oxidu železa o průměru okolo 10 nanometrů.

S papírem, respektive jeho různě tvarovanými kousky pak lze manipulovat prostřednictvím magnetického pole.

Protože papír je hodně porézní, lze do něj dostat velké množství „náplně“, a tedy udělat výsledně materiál dost magnetický i pro přesnou manipulaci. Nejvhodnější je z tohoto hlediska úplně obyčejný novinový papír, protože ten dokáže nasáknout nejvíc. Po napuštění je papír potažen biokompatibilním filmem, který zabrání vypaření kapaliny, zlepší mechanické vlastnosti papíru (pevnost a pružnost) a také bude papír chránit před působením vody.

Popsaná technika by mohla představovat levný způsob, jak vyrábět například miniaturní motory, roboty, „prsty/pinzety“ manipulující s jednotlivými buňkami nebo použitelné v mikrochirurgii. Jelikož papír je jemný materiál, měla by tato technika být mj. jen minimálně invazivní a nepoškozovat tkáň. Příprava magnetického papíru také nevyžaduje žádné speciální laboratorní vybavení. I nanoforma oxidů železa je dnes již běžně na trhu a levná.

Až dosud se podobné technologie realizovaly na základě křemíku, což bylo mj. mnohem dražší.