Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Nové možnosti zobrazení molekul pomocí mikroskopu atomárních sil

oznámení Tiskového odboru AV ČR

Vědci z Fyzikálního Ústavu AV ČR společně s kolegy z Ósacké univerzity v Japonsku představili novou metodu, která výrazně posouvá možnosti rastrovacích mikroskopů zobrazit strukturu jednotlivých molekul. „Metoda submolekulárního zobrazení jednotlivých molekul při pokojové teplotě otevírá například nové možnosti při studiu katalytických reakcí na površích pevných látek. Mimo jiné možnost zobrazení molekulární struktury umožní přesnou identifikaci jednotlivých molekul, které vznikly během reakce na povrchu pevné látky. Znalost výsledných molekulárních produktů nám také umožní stanovit průběh samotné chemické reakce,“ vysvětluje jeden z autorů Ing. Pavel Jelínek, Ph.D., z Fyzikálního ústavu AV ČR. Práci publikoval prestižní časopis Nature Communications.

Tzv. submolekulární zobrazení jednotlivých molekul umožní studium fyzikálních a chemických vlastností molekulárních nanostruktur. Dosud bylo možné provádět tato měření pouze při velmi nízkých teplotách blízkých absolutní nule se speciálně upravenými kovovými hroty mikroskopu, na jejichž vrcholu byla cíleně umístěna právě jedna molekula (např. oxidu uhelnatého) či atom vzácných plynů. Použití této metody v běžných podmínkách chemických či biologických procesů, tedy za pokojové teploty, nebylo možné. Čeští vědci jsou spoluautory nové metody, která umožňuje dosáhnout submolekulárního rozlišení při pokojové teplotě, navíc se standardními hroty. Spolupráce týmu vědců z Fyzikálního ústavu AV ČR a univerzity v Ósace vedla k optimalizaci důležitých parametrů pro měření podpořenou teoretickými výpočty.