Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Olomoucké kvantové hradlo a lineární optika

tisková zpráva Univerzity Palackého v Olomouci

Umožní jim to speciální kvantové hradlo, což je obvod pro kvantové procesory. Odborníci ho vyvinuli před čtyřmi lety, nyní ale našli jeho další klíčové využití. Objev uveřejnil prestižní americký časopis Physical Review Letters.

Práce je výsledkem několikaletého výzkumu odborníků ze Společné laboratoře optiky (SLO), společného pracoviště Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, jejího Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) a Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR. Na výzkumu se podíleli také vědci z katedry optiky přírodovědecké fakulty a Univerzity Adama Mickiewicze v Poznani. Navržené kvantové hradlo umožňuje provádět transformaci kvantového stavu jednoho fotonu v závislosti na tom, jaký je stav fotonu druhého. Oproti ostatním obvodům je unikátní, neboť jako první na světě dokázalo účinně ladit sílu interakce mezi dvěma fotony.

„Tato skutečnost nám otevřela nové dimenze v možnostech využití, jimž se několik let věnujeme. V článku ukazujeme, že se naším hradlem dají velmi zjednodušit a zefektivnit obvody pro kvantové počítače. Může to dramatickým způsobem vylepšit účinnost takového zařízení. Recenzent dokonce hovořil o drastickém zvýšení účinku kvantových počítačů,“ uvedl Karel Lemr ze SLO, který za svůj výzkum získal v roce 2012 Cenu Siemens.

Až desetkrát vyšší účinnost

Podle vědců je nalezená aplikace průlomová a zvýší účinnost kvantového počítání v lineární optice čili s použitím světla. „Jedno hradlo nahradí dvě předchozí. Bez tohoto návrhu by určité výpočty trvaly třeba rok. S tímhle na to postačí několik dnů, protože se dramaticky zvýší úspěšnost celého obvodu pro kvantové počítání, a to až desetkrát. To je hlavní význam práce,“ zdůraznil Lemr.

Největší roli bude podle odborníků hradlo hrát zřejmě v kvantových komunikačních sítích. Světlo je totiž pro „kvantový internet“ zajímavým médiem. Vyslat foton lze jednoduše klasickým optickým vláknem nebo volným prostorem.

„Elementární kvantové komunikační sítě již existují, zatím jsou ale velmi jednoduché – s jedním odesílatelem a jedním příjemcem a bez aktivních komunikačních prvků. Jsou i komerčně dostupné pro kvantovou kryptografii, kterou využívají například banky. Systémy ale ještě nejsou plnohodnotnou kvantovou analogií klasického internetu,“ řekl Antonín Černoch ze SLO.

Využití pro „kvantový internet“?

Olomoucké hradlo by mohlo plnit výraznou roli právě v aktivních prvcích kvantových komunikačních sítí, tedy jakýchsi obdobách dnes známých routerů či switchů (přepínačů). „Při kvantové komunikaci jsou potřebné i uzly, kde bude informace částečně zpracována. Pokud by se v nich informace přenesla ze světla na pevnolátkový systém, nastávaly by velké ztráty a šumy. Lepší je, když se o to postará světlo, s nímž se velmi dobře pracuje,“ doplnil Černoch.

Kvantová zpracování dat a jejich přenos je podle vědců bezpečnější a představuje v informačních technologiích významný krok vpřed.