Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Planetám prý brání v pádu do hvězdy slapové síly

Horcí jupiteři představují pro astronomy tvrdý oříšek. Nejprve byli vědci překvapení jejich samotnou existencí. Plynní obři totiž mají vznikat mnohem dál od svých hvězd a mít oběžnou dobu v řádu let a ne hodin. Velmi brzy po objevu první exoplanety 51 Peg b se ukázalo, že horcí jupiteři skutečně vznikají dál od svých hvězd a následně migrují v protoplanetárním disku. Jedna záhada byla vyřešena, tuny otázek se však vyklubaly na povrch.

Proč horcí jupiteři migrují? A proč se povětšinou zastaví těsně před neslavným koncem v ohnivé náruči své hvězdy?

Na první otázku zatím nemáme spolehlivou odpověď. Podle nové teorie bychom však mohli mít odpověď na tu druhou. Dlouho se předpokládalo, že migrace ustane v okamžiku, kdy planeta opustí „zaprášenou“ část disku nebo, že se na udělení stopky podílí magnetické pole hvězdy.

Vědci ovšem zkoumali poměr hmotnosti mateřských hvězd a vzdálenosti oběžných drah u 126 kandidátů od Keplera a dospěli k jiné teorii. Migraci horkých jupiterů prý zastavuje svou gravitací samotná hvězda a její slapové síly. Ty zakulacují dráhu planety až do okamžiku, kdy se migrující horký jupiter zastaví na konečné a po dlouhou dobu stabilní dráze.

autor Petr Kubala