Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Studenti olomouckých gymnázií se připravují na spojení s Mezinárodní vesmírnou stanicí

oznámení studentského spolku UP Crowd Univerzity Palackého v Olomouci

Po letech plánování a čekání na přidělení termínu se do finále blíží vzdělávací akce, která gymnazistům přiblíží prostředí, ve kterém žijí a pracují astronauti na oběžné dráze.

Projekt před lety nastartovala americká agentura NASA s cílem podpořit zájem o vědu, techniku a vesmír. Studenti a žáci mají šanci pohovořit s posádkou Mezinárodní vesmírné stanice (dále ISS) a položit jim zvídavé otázky. Možnost kontaktu s ISS byla postupně rozšiřována i mimo Spojené státy a nyní po ní poprvé sáhly také české školy.
Studenti tří olomouckých gymnázií (Slovanského gymnázia, Gymnázia Čajkovského a Gymnázia Olomouc-Hejčín) se do projektu zapojili společně s radioklubem OK2KYJ (viz níže). V rámci přípravy byla do výuky přidána témata týkající se kosmického výzkumu a astronomie. Členové radioklubu studentům například předvedli technické prvky nezbytné pro komunikaci s ISS a doplnili tak poznatky z hodin fyziky.
Termín pro spojení byl stanoven na druhý týden v březnu. Vzhledem ke korekcím dráhy ISS jej bohužel nelze momentálně určit na den přesně. O konkrétním datu budeme informovat zhruba v druhé polovině února.
Realizaci projektu má na svědomí Hanácký radioklub OK2KYJ, přičemž s technickým řešením vypomáhá firma ONYX engineering. Do projektu je zapojen taktéž studentský spolek UP Crowd z Univerzity Palackého. Koordinaci pomáhá zajistit mezinárodní dobrovolnická radioamatérská organizace ARISS. Rozsáhlý a ojedinělý vzdělávací projekt finančně podporuje Magistrát města Olomouce.
„Jak my, tak i studenti samotní jsme nadšení z možnosti přímé komunikace s Mezinárodní vesmírnou stanicí. Pro všechny, kteří se zajímají o kosmický výzkum a nové technologie, jde o životní zkušenost,“ říká RNDr. Rudolf Bláha, předseda Hanáckého radioklubu OK2KYJ.