Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Studentská formule Dragon 5 má jednoválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem

tisková zpráva Vysokého učení technického v Brně

Celosvětová soutěž, ve které soupeří šest stovek vysokých škol, patří k nejprestižnějším projektům pro posluchače nejen technických univerzit. Jednotlivé týmy mají za úkol navrhnout, postavit, testovat a závodit s prototypem jednomístného závodního vozu. Na projektu pracují vždy jen bakaláři a magistři, účast doktorandů pravidla vylučují. Studenti brněnské techniky nastupují do letošního ročníku s vozem Dragon 5. „V pravidlech soutěže je, že musíme každý rok vůz zásadním způsobem inovovat. Letos jsme si to vzali opravdu k srdci. Zatímco doteď se naše práce dala nazvat evolucí, letos je to revoluce, významně jsme zasáhli do konceptu formule,“ informoval Lukáš Fryšták z týmu TU Brno Racing.

Nejzásadnější změnou je nový motor. Studenti použili jednoválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem. „To je unikátní řešení, a pokud vím, patříme k jedněm z mála na světě, kteří se pro něj rozhodli. Motor jsme vyvinuli výhradně v našem týmu a dokonce jsme zvažovali, že si ho necháme patentovat,“ zdůraznil Fryšták. Velkými změnami prošel i zbytek vozu, studenti se při jejich navrhování řídili stejnou metodologií jako při návrhu aerodynamiky ve Formuli 1. Použili pokročilé konstrukční materiály jako například uhlíkové kompozity, titanové a hořčíkové slitiny, které doplňují chrom-molybdenovou vysokolegovanou ocel, a nejkvalitnější letecké slitiny hliníku. Kromě revolučních změn na stroji je letošní sezona výjimečná také tím, že tým se zúčastní čtyř závodů, doposud jezdil jen tři.

Hlavní cíl týmu je především navázat na úspěchy z loňska. „Mimořádně se nám dařilo. V nejlepší světové konkurenci na Formula Student Germany na Hockenheimringu jsme obsadili jedenácté místo v Design prezentaci, což je statická disciplína, kde se hodnotí technické znalosti týmu. Byli jsme jedenáctí ze stovky startujících. Získali jsme sedmé místo v kruhovém testu, kde se ukáže síla podvozku, a z Formula Student Hungary jsme si dovezli páté místo ve vytrvalostním závodě plus celkové sedmé místo. Díky tomu všemu jsme poskočili na 80. místo z celkových 600 ve světovém žebříčku,“ vypočetl úspěchy Fryšták s tím, že předešlou sezonu se tým pohyboval kolem 150. místa.

autor


 
 
Nahoru
 
Nahoru