Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Antraxem na rakovinu, vznik fauny ediakara a rituální zabití oštěpem

Tři novinky podle ScienceDaily. Modifikovaný antrax hubí nádory, fauně ediakara mohla předcházet tzv. avalonská exploze a rituální zabití oštěpem se v Austrálii praktikuje už pár tisíciletí…

Smrtící toxin bakterie způsobující antrax by se mohl uplatnit v boji s nádorovými onemocněními. Vědecký tým, který vedl Stephen Leppla, toxin modifikoval tak, aby se aktivoval pouze v přítomnosti metaloproteinu, který je produkován nádorovými buňkami. V testu na myších 100 % jedinců přežilo dávku, která by v případě nemodifikovaného toxinu byla smrtelná. Naopak pro nádorové buňky byl antrax mnohem toxičtější, zčásti díky chemické specifitě, zčásti díky tomu, že déle přetrvával v krevním oběhu. Pokus byl nejprve proveden na melanomu, ale modifikovaný toxin byl účinný i proti dalším typům nádorů (střev a plic). Zde se uplatnil i jeho další efekt, totiž potlačování tvorby nových cév, což je jednou ze strategií nádorových buněk.

Obdobou kambrijské exploze mohla být tzv. avalonská exploze, která by měla předcházet vzniku fauny ediakara. K této „explozi diverzity“ mělo dojít asi před 575 miliony lety a zrodila první známé komplexnější společenství mnohobuněčných organismů. Profesor geobiologie Shuhai Xiao z Virginia Tech University se domnívá, že jeho představa jednak dobře odpovídá palanetologickým datům, za druhé snižuje výjimečnost (a tedy „záhadnost“) procesů na počátku kambria.
Poznámka: kritiku tradičních představ o kambrijské explozi jsme již na Science Worldu uveřejnili, viz např. zde.

Domorodí Australané v okolí Sydney praktikovali podle prvních kolonistů rituální popravu oštěpem. Nové nálezy v Narrabeenu (předměstí Sydney) ukazují, že tento zvyk je poměrně starý – ukazuje to mj. snad značnou konzervativnost místních populací.
Archeologové z Australian National University popsali nález těla muže, který zde byl v pobřežních dunách tímto způsobem zabit a ponechán už kolem roku 2000 př. n. l. Na místě byly kromě kosterních pozůstatků nalezeny i zbytky kamenných nástrojů interpretovaných právě jako hroty oštěpů. Umístění artefaktů „v kostře“ svědčí právě o tomto druhu násilné smrti, která muže potkala zhruba ve stáří 30 let.