Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Favorité na Sci/Tech Web Awards (posedmé a naposled): Archeologie a paleontologie

Přinášíme seznam dalších pěti webů, které byly nominovány na cenu vyhlašovanou časopisem Scientific American (http://www.sciam.com), dnes z oblasti archeologie a paleontologie.

Becoming Human
(http://www.becominghuman.org)
Zapomeňte na genealogické stromy. Tohle je totiž pravý zdroj informací, kde se můžete seznámit, jaký je váš skutečný rodokmen. Na úvod web nabízí třicetiminutový dokumentární film, jehož autorem je Donald Johanson a který ve zkratce představuje vývoj člověka, započatý před čtyřmi miliony lety. Dále se na webu můžete seznámit s zevrubně zpracovanými informacemi z oblasti paleoantropologie: můžete například prozkoumat virtuální archeologické naleziště v Etiopii, přečíst si studii o významu technologie pro vzestup člověka anebo se přímo zúčastnit vědeckých debat na téma lidského vývoje na základě studia virtuálních fosílií mnoha z našich klíčových předků. Navíc zde samozřejmě najdete aktuální články a eseje z oblasti paleoantropologie, linky na další sajty, rozsáhlou bibliografii a užitečný slovník odborných pojmů.

Neanderthals and Modern Humans – A Regional Guide
(http://www.neanderthal-modern.com/index.html)
Před deseti tisíci lety se rozvíjel druh Homo sapisens, jeho blízcí příbuzní neandrtálci však vyhynuli. Proč se to vlastně stalo? Dnes je takřka jisté, že příčinou pádu neandrtálců byli naši předkové. Buď je vytlačili z jejich prostředí, nebo je přímo vyhladili a snědli. To je výsledek neúprosných evolučních zákonů. Kdyby tomu bylo naopak, byl by dnes s největší pravděpodobností osud Země v rukou potomků neandrtálců. Web přináší informace o nových nálezech o teoriích, které se jimi zabývají. Není sporu o tom, že za zánikem neandertálců byli předchůdci dnešních lidí. Sajt přináší v několika oddílech (Books, Serials, Museums, Universities, Centers, Links) přehled informačních zdrojů o neandertálcích, stejně jako základní informace o jejich životě, mapy jejich výskytu a archeologických nalezišť, obrázky rekonstrukcí jejich podoby, rekonstrukce DNA neandertálce a pravděpodobnými odlišnostmi od předchůdců člověka atd.

The Cave of Lascaux
(http://www.culture.gouv.fr/culture/arcnat/lascaux/en/)
Jeskyně Lascaux v jihozápadní Francii je unikátní obrazárnou děl pravěkého člověka. Její zdi a stropy jsou pokryté několika sty obrazů prehistorických zvířat, vytvořených umělci z mladšího paleolitu. Protože je dnes nemožné se do jeskyně dostat (byla pro veřejnost uzavřena v roce 1963), můžete tento paleoantropologický poklad navštívit alespoň virtuálně. Umožní vám to tento dokonale sestavený web francouzského ministerstva kultury.

Dino Russ’s Lair: Dinosaur and Vertebrate Paleontology Information
(http://www.isgs.uiuc.edu/dinos/dinos_home.html)
Módní vlna dinosauří mánie, vyvolaná Spielbergovými filmy v polovině 90. let minulého století (Jurský park a Ztracený svět), už zřejmě vyšuměla. (Nedávný film Jurský park III., který ovšem Spielberg nerežíroval, proběhl už prakticky většího bez zájmu médií i diváků.) Pro opravdové zájemce o dinosaury nabízí internet řadu vynikajících webů, z nichž právě výše zmíněný patří k naprosté špičce, a to nejen skvělým zpracováním, ale i informační hodnotou. Je vlastně komplexním přehledem jurských veleještěrů a dalších prehistorických obratlovců, doplněný fundovaným poznámkovým aparátem. Web Russe Jacobsona z illionské univerzity je nejen jakousi virtuální encyklopedií paleontologie, ale i aktuálním zdrojem informací ze světových nalezišť.

Atapuerca: A Human Heritage Site
(http://www.ucm.es/info/paleo/ata/english/)
Atapuerca je malým, nenápadným kopcem v severním Španělsku, jehož podloží skrývalo pozoruhodné naleziště ostatků předchůdce člověka druhu Homo antecessor a Homo heidelbergensis. Španělský web, dostupný na výše uvedené adrese v anglické mutaci, nabízí v osmnácti částech virtuální cestu po cenných vykopávkách, komentovanou odborníky. (Podrobnější texty jsou bohužel pouze ve španělštině.) Za návštěvu stojí např. “třináctá komnata”, nazvaná Virtual Fossils, která je výtečně zpracovaná v interaktivním VRML.

autor Jan Kapoun