Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Novokaledonské vrány použily tři nástroje po sobě

Vědci z Oxford University Joanna Wimpennyová a Alex Kacelnik udělali další test s chytrými novokaledonskými vránami (corvus moneduloide). K tomu, aby se dostaly k potravě, tentokrát vrány musely použít tři nástroje po sobě – vždy tím předešlým se dostat k následujícímu, delšímu, a teprve posledním dlouhým klacíkem se potrava dala vytáhnout.

Vědci nyní diskutují o tom, zda vrány přemýšlely „za běhu“ a nebo zda si celou sekvenci akcí dopředu promyslely. Je třeba dodat, že v experimentu nebyly úspěšné zdaleka všechny; některé z těch úspěšných už navíc znaly předem jednodušší verzi úkolu, kdy bylo potřeba použít menší množství nástrojů.

Jakkoliv v nás tedy novokaledonské vrány svými schopnostmi mohou vzbuzovat nadšení, tento pokus jednoznačné výsledky nepřinesl. Šlo o ptáky trvale chované v zajetí, ve volné přírodě získávání potravy s použitím více nástrojů zaznamenáno nebylo.

Nicméně – podívejte se například na videa vložená do článků Vrány z Nové Kaledonie jsou ještě chytřejší a Vrány rybaří pomocí návnady.