Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Po Červené přichází také Černá královna

Hypotézu Červené královny jsme zde již diskutovali mnohokrát. Jedná se o evoluční teorii, která dává vznik a udržení sexuálního rozmnožování do souvislosti s obranou hostitelů proti parazitům. Jak se zdá, v poslední době již Červená královna ale není přijímána tak pozitivně jako dříve.

Viz také: Soumrak Červené královny

Nyní přichází i hypotéza Černé královny. (Proč takové barvy? Jedná o odkazy na Alenku v říši divů; ve starší době se někdy šachové figurky označovaly barvami červená a černá.)

Černá královna v zásadě popisuje koevoluci na úrovni mikroorganismů. Řada z nich totiž v důsledku náhodných mutací ztrácí určitou schopnost nezbytnou pro život (typicky syntéza nějaké látky), takže se v tomto ohledu musí spolehnout na své kolegy. Výsledkem je nutnost společného života, případně těsnější spolupráce, přičemž tento trend mohl přispět i ke vzniku eukaryotní buňky či mnohobuněčných organismů.

Pro mikroorganismy je samozřejmě současně výhodné přijít o určité geny, protože se tím jejich fungování zefektivní. Tato „specializace“ by se ovšem dala současně chápat jako parazitismus.

S hypotézou přišli Richard Lenski a J. Jeffrey Morris z Michigan State University a Erik Zinser z University of Tennessee. Název kromě Červené královny odkazuje i ke karetní hře. Podle autorů je vlastně nevýhodné mít určité geny, když z výsledků jejich práce mají prospěch i ostatní – tj. když produkty příslušných syntéz vystupují z buňky, a stávají se tak „veřejnými statky“. Kdybychom chtěli zachovat význam, v češtině bychom tedy spíše než o Černé královně mohli hovořit o Černém Petrovi.

Pro ilustraci hypotézy může dle autorů posloužit mořský mikroorganismus Prochlorococcus. Má velmi malý genom a postupně se „zbavil“ třeba genu pro enzym peroxidázu. Peroxid vodíku je v důsledku toho pro něj toxický. Jenomže kolem v planktonu žijí i jiné mikroorganismy, které peroxid z prostředí odstraňují na své náklady. Geny pro peroxidázu jsou tedy vlastně Černým Petrem.

Zdroj: Physorg.com

Poznámka: Lingvistická otázka: jak psát Černý Petr? Malými písmeny, asi jako názvy karetních her – kanasta – i karet – pikové eso? Ovšem „černý petr“ vypadá trochu divně… (Ono i červená královna, pokud není řeč o knize, možná lépe s malým písmenem, prostě název teorie, asi jako neodarwinismus?)