Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Střípky ze světa virů

Víte, co jsou viroidy? Nebo retroviry? Či snad libo cyanofágy? Kolik genů má virus vztekliny?
Viroidy jsou ještě menší než "obyčejné" viry, parazitují v rostlinných buňkách. Jsou to jednořetězcové molekuly RNA bez kapsidy (bílkovinného obalu) i jakéhokoliv dalšího obalu (Pokud má virus kolem kapsidy ještě další ochranný obal, zpravidla ho získal z biomembrány hostitelské buňky, kterou se obalil, když buňku opouštěl.). Většinou jsou malé, někdy mají jen 200 nukleotidů. Otázka: můžeme něco takového vůbec pokládat za živé? Vždyť molekuly, s nimiž se pracuje třeba v rámci DNA počítačů, nesou s sebou informací mnohem více…
Nejmenší známý virus obsahuje jen tři geny. Ze známějších virů je nejjednodušší virus vztekliny, který obsahuje genů pět.
Viry můžeme dělit podle obsažené nukleové kyseliny na DNA a RNA viry. Na rozdíl od vyšších organismů se v organismu viru nikdy nevyskytují obě tyto kyseliny současně. DNA viry i RNA viry vytvářejí v napadené buňce kopie svých nukleových kyselin i bílkovin. Některé RNA viry po napadení buňky nejprve vytvoří otisk DNA, z něj pak opět vznikne RNA a bílkovina. Tyto RNA viry se označují jako tzv. retroviry.
Virus napadne jen takovou buňku, která má na svém povrchu bílkovinu sloužící jako receptor. Některé viry nejsou příliš specifické, každopádně ale není známo, že by některý dokázal současně napadat prokaryotické (bakteriofágy a cyanofágy, tj. viry sinic) i eukaryotické buňky.