Fotodynamický efekt zabíjí nádorové buňky

Člověk |

Nově připravené deriváty porfyrinu fungují jako velmi účinné fotosensitizéry a po stimulaci světlem vyvolávají u různých druhů nádorových buněk – ve tkáňových kulturách, resp. u experimentálních myších nádorů –programovanou buněčnou smrt.

***oznámení tiskového odboru AV ČR
Vědci z Ústavu molekulární genetiky AV ČR publikovali výsledky svých výzkumů

Nádorová onemocnění jsou jedním z nejzávažnějších medicínských problémů moderní společnosti. Jednou z perspektivních metod léčby je použití tzv. fotodynamického efektu, t.j. zabití nádorových buněk osvitem světla vhodné vlnové délky poté, co byly senzitizovány vhodnými chemickými látkami (tzv. fotosensitizéry), které jsou přednostně pohlcovány nádorovými a nikoli normálními buňkami. Po osvícení laserovým světlem určité vlnové délky dojde k aktivaci těchto fotosensitizérů a následnému přenosu absorbované energie molekulám kyslíku. Vzniknou reaktivní látky, které mohou spustit buněčný mechanismus vedoucí k „sebevraždě“, programované buněčné smrti, resp. apoptóze postižené buňky.
Tým dr. Michala Dvořáka z Ústavu molekulární genetiky AV ČR, v. v. i., ve spolupráci s výzkumnými týmy z VŠCHT a 1.LF UK zjistil, že nově připravené deriváty porfyrinu fungují jako velmi účinné fotosensitizéry a po stimulaci světlem vyvolávají u různých druhů nádorových buněk – ve tkáňových kulturách, resp. u experimentálních myších nádorů –programovanou buněčnou smrt. Účinnost za těchto podmínek byla vyšší než u látek dosud používaných pro fotodynamickou léčbu v klinické praxi.

Detailní informace byly publikovány v mezinárodních časopisech:

Králová, J., Dvořák, M., Koc, M., Král, V., p38 MAPK plays an essential role in apoptosis induced by photoactivation of a novel ethylene glycol porphyrin derivative. Oncogene, 2008, 27: 3010-3020.

Králová, J., Bříza, T., Moserová, I., Dolenský, B., Vašek, P., Poučková, P., Kejík, Z., Kaplánek, R., Martásek,P., Dvořák. M, and Král, V., Glycol-porphyrin derivatives as potent photodynamic inducers of apoptosis in tumor cells. J Med Chem 2008;51:5964-73.

Protein viru HIV pomáhá ničit nádorové buňky