Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Jsme jako straka: Hezké peníze se nám chce méně utrácet

Další kuriozita ukazující, jaké faktory ovlivňují naše ekonomické rozhodování. Zatímco hezké věci máme tendenci si ponechávat, ošklivých se pochopitelně zbavujeme.
Výzkumníci tvrdí, že toto chování empiricky zaznamenali i pro peníze. I v době peněz virtuálních stále přicházíme denně do styku i s mincemi a bankovkami. Ukázalo se, že dotek opotřebovaného, znečištěného nebo i neestetického platidla v nás vyvolává pocit znechucení a raději se ho zbavíme.
Což je svým způsobem paradoxní, protože peníze jsou konstruovány právě tak, aby byly plně zaměnitelné. I když nejsme sběratelé mincí, měnu ale trochu vnímáme nejen jako prostředek k nákupu něčeho jiného, ale i jako samotné zboží (což zase není tak překvapivé, zlato a stříbro se jako platidlo používaly mj. i proto, že jsou „hezké“).
Výzkum mj. potvrdil, že lidé nakupují různě podle toho, zda mají jednu bankovku velkou a nebo stejnou částku v drobných. Máme zábrany rozměňovat velkou bankovku. Nicméně vzhled peněz může být silnější a tento trend zvrátit, zářivé mince si chceme ponechat spíše než ohmataný papír.
Článek na toto téma napsali Fabrizio Di Muro (University Winnipeg) a Theodore J. Noseworthy (University of Guelph) do Journal of Consumer Research.

Poznámka: Opravdu bizarní způsob podpory spotřebitelské poptávky: záměrně ošklivá platidla, s obrazy nemocí apod. s cílem vyvolat reakci typu „musím to utratit, nebo se tím ještě nakazím“. Nebo by platidla se při emisi nových bankovek a mincí záměrně ošoupávaly a upatlávaly. Možná by se takto dala podpořit spotřebitelská poptávka bez negativních jevů uvolněné měnové politiky? (Míněno jako vtip.)

Zdroj: Phys.org

autor Pavel Houser


 
 
Nahoru
 
Nahoru