Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Myšlenka pokroku ve vrcholném středověku

 

Filozofie se tehdy soustředila stále na znovuobjevování antických autorů (částečně přes arabské překlady). Tehdejší lidé se mnohdy domnívali, že oproti antice žijí v období úpadku – státní moci, ale i úpadku morálním (nedokonalost tehdejší církve proti předpokládané čistotě církve původní apod.). Navíc se rozmáhala kacířská hnutí a oproti předešlému období vzrůstala i církevní represe, byly zde křížové výpravy včetně války proti albigenským, objevily se nové tvrdé zákony proti kacířství i inkvizice… Tehdejší lidé se dokonce domnívali, že jsou oproti antice i menších postav.

Samozřejmě existovaly také přímo apokalyptické nálady, přesvědčení, že svět se nachází v posledním tažení, přichází Antikrist a blíží se Poslední soud.

Ale přesto se právě tehdy zrodila myšlenka pokroku a přesvědčení, že tehdejší doba je lepší než ty předchozí. Jan ze Salisbury a Petr z Blois tvrdili, že i kdyby lidé byli hloupější, oproti antice vidí dále čistě kvůli hromadění poznatků. Rolandino Passageri si všímá, že starší právní předpisy jsou poněkud jednoduché a nedosahují sofistikovanosti těch současných. Čím je nějaká věc bližší současnosti, tím je důvtipnější.

Tomáš Akvinský přímo tvrdil, že lidský život postupuje přirozeně od méně dokonalého k dokonalejšímu a platí-li to pro jednotlivce, pak i pro celé dějiny. Filozofové před Aristotelem mu přijdou zmatení, rovněž úroveň řemeslné práce má vzrůstající tendenci. Přírodní filozofové zase preferovali koncepci, že i sama příroda začíná s formami méně dokonalými a postupně je zdokonaluje (jakási myšlenka přírodního výběru – určité náznaky toho ale nalezneme už v antice).

I když nové technologie nevznikaly tehdejším lidem přímo před očima, přece jen byla zakládána nová města, přibývalo obyvatelstva a stále se zúrodňovala nová půda, kácely lesy a vysoušely močály. Tento vítězný „boj s divočinou“, to, jak se příroda otevírá využití člověka, byl patrný i během jediného života a přispíval k optimistickému náhledu na současnost. I kdyby se tehdejší technologie z hlediska kvality antice jen vyrovnala, předčila ji, jak se tehdy povšimli, jistě v kvantitě.

Objevil se i názor, že v apoštolské tradici zůstalo něco nenaplněno, takže rozvíjet se může i církev (byť toto bylo třeba formulovat opatrně). U Rogera Bacona se pak v úvahách o nových optických přístrojích či létacích strojích přímo rodí představa pokroku technického…

 

Zdroj: John H. Mundy: Evropa vrcholného středověku 1150-1300, Vyšehrad, Praha 2008

 

autor Pavel Houser


 
 
Nahoru
 
Nahoru